Op GOGBOT klinkt het gehijg of kloppende hart van een alien

Op het GOGBOT-festival in Enschede staan technologie en seks centraal, voor wilde, maar onpraktische fantasieën.

„Wij houden heel veel van seks en wij houden heel veel van technologie”, zegt Kees de Groot, de artistiek directeur van alweer de tiende editie van het jaarlijks GOGBOT-festival – een ‘audiovisuele sexy cyberpunkkermis’ – in Enschede. Deze editie, die vandaag begint, heeft als thema EROTEC – teledildonics: sex + technology. Voorgaande jaren draaide De Groot nog een beetje om seks heen met thema’s als Singularity, Transhumanism, Googlization of Internetmemes. „Seks is easy, maar als je een jubileum te vieren hebt mag het.”

GOGBOT zet de relatie tussen onze seksbeleving en technologie beslist boeiend neer met sprekers, performances, muziek, film en beeldende kunst. Technologie ondersteunt seks-emancipatie, vormt onze seksprotheses en is op zichzelf ook erotiserend – seks met een android of cyborg, iemand?

Op het gebied van speeltjes gebeurt er vooral veel voor vrouwen, weet Hanni Jagteman van seksshop Mail & Female, die met acht vitrines vol seksspeeltjes op GOGBOT staat. Jagteman komt naar GOGBOT met domina Michele om de futuristische Neon Wand te demonstreren: een apparaat dat de huid elektrisch stimuleert met verschillende glazen opzetstukken waar lichtflitsjes doorheen gaan.

Kinky verlengstukken van het menselijk lichaam vind je bij beeldend kunstenaar Rein Vollenga in de Oude Kerk. Zijn wit of zwart glanzende maskers of ‘wearable sculptures’ mixen mens, machine en gender door elkaar. Eerder waren ze te zien in videoclips van Lady Gaga en bij een serie dansperformances in het Louvre. Op GOGBOT worden ze gedragen door vijf gloednieuwe android-achtige mannequins. „Ik wil in mijn werk een gladde, industriële machineperfectie bereiken. Zoals die zoenende robots in de videoclip All is Full of Love van Björk, prachtig”, zegt Vollenga.

Wie liever iets meemaakt in de fysieke wereld kan terecht bij het belevingssculptuur ‘Panopea Generosa’ van Denis Oudendijk van collectief Refunc en audiovisueel kunstenaar Arno Scheper. Refunc verbouwt een oude zeecontainer tot industrieel laboratorium dat de toegang vormt tot een twintig meter lange zwarte pulserende en kloppende blob.

Het is een opgeblazen tunnel waar je als bezoeker in een witte overal doorheen kunt lopen. Van alle kanten word je bespied door infraroodcamera’s en begeleid door blacklights en orgastische geluiden zoals het gehijg of het kloppende hart van een alien.