Journalistiek van de toekomst gratis? Nieuwe app Blendle vindt van niet

Jongeren willen niet meer betalen voor journalistiek, is een veel gehoorde uitspraak. Nieuws moet snel zijn, en vooral: gratis. Alexander Klöpping gelooft daar niet in. Met Marten Blankesteijn maakte hij Blendle, een soort i-Tunes voor journalistieke artikelen. De bètaversie is sinds vandaag online.

Screenshot van de bètaversie van Blendle. Screenshot van de bètaversie van Blendle.

Jongeren willen niet meer betalen voor journalistiek, is een veel gehoorde uitspraak. Nieuws moet snel zijn, en vooral: gratis. Internetjournalist Alexander Klöpping gelooft daar niet in. Met Marten Blankesteijn maakte hij Blendle, een soort iTunes voor journalistieke artikelen. Waarmee je via een app met één klik een stuk uit de krant of weekblad kunt kopen. En kunt delen via Facebook of Twitter. De bètaversie is sinds vandaag online.

Marten Blankesteijn, ondernemer en oud-redacteur van De Pers, bedacht Blendle, naar eigen zeggen uit frustratie. Een krant is alsof UPC elke dag een dvd in je brievenbus gooit met zomaar een televisieprogramma, zei hij eerder.

“Het probleem is niet dat wat er in de kranten staat niet leuk is, het wordt nu aangeboden op een manier waardoor ik het niet wil kopen. Ik ga geen vijf euro betalen voor een tijdschrift omdat er één leuk interview in staat.”

Alexander Klöpping vertelde zojuist in De Wereld Draait Door over Blendle:

‘Mensen betalen als het makkelijk is’

Blendle is een soort ‘digitale kiosk’, waarmee je door tijdschriften en kranten kunt bladeren. Spreekt een artikel je aan, kun je het kopen. Dat moet net zo eenvoudig gaan als dat je een app koopt in de app-store: met één druk op de knop. Het bedrag (zo’n 20 cent voor een kort stuk en 80 cent voor een lang stuk) wordt automatisch van je tegoed afgeschreven. Als het weinig moeite kost, gaan mensen vanzelf betalen voor kwaliteitsjournalistiek, is de gedachte.

Ook NRC doet mee aan de bètaversie van Blendle.

Ook NRC doet mee aan de bètaversie van Blendle.

Onder meer Nieuwe Revu, Beau Monde, Quest, NRC Handelsblad, NRC Next, Vrij Nederland, Panorama en KIJK doen mee aan de bètaversie.

Vrienden als filters

Het initiatief kreeg een ton subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Volgens het fonds is vooral “vernieuwd aan de app ten opzichte van andere initiatieven de opzet van een sociaal netwerk”. Klöpping zegt daarover vandaag in NRC Handelsblad:

“De belangrijkste filters in je leven zijn je vrienden en deskundigen die je vertrouwt. Als iemand mij op Facebook wijst op een interessant artikel uit De Groene of NRC dan kan ik dat nu niet lezen. Maar ik kan wel stukken delen uit The New York Times en The New Yorker of van Nu.nl. Dat vind ik echt bizar.”

Ook kranten zelf werken aan eigen betaalsystemen voor losse artikelen. Klöpping denkt niet dat Blendle die systemen zal vervangen. Uiteindelijk moet het initiatief “breakeven draaien”. Van elke euro die Blendle ontvangt gaat 70 cent naar de uitgever; van de overige 30 cent regelt Blendle ook de betalingen.

Bij Blendle kun je artikelen per stuk kopen.

Bij Blendle kun je artikelen per stuk kopen.

Andere soortgelijke initiatieven

Ook bij eLinea kun je losse artikelen kopen. Voor een vast bedrag per maand krijg je vrije toegang tot alle artikelen, à la Spotify. eLinea is nog niet online, maar zal later dit jaar worden gelanceerd.

De app Yournalist is momenteel in ontwikkeling: een app die duixenden nieuwsbronnen scant en daaruit de voor de gebruiker relevante artikelen selecteert.

Novinity, dat de Tegel Toekomstprijs 2012 won, richt zich op de snelle lezer: heb je een busreis van zes minuten, dan brengt de app je in zes minuten op de hoogte.