Elektronicafabrikanten azen op klanten voor polscomputers

Slimme horloges die draadloos in verbinding staan met smartphones – dat is het idee achter de smartwatch. De fabrikanten hopen vurig op een hit.

Pranav Mistry presenteert Samsungs smartwatch op de IFA Foto AP

Wie koopt er nou een horloge als je de tijd kunt zien op je telefoon? Toch rekenen de grote elektronicafabrikanten op een wederopstanding van het uurwerk, als verlengstuk van de telefoon.

Op de IFA, de Europese beurs voor consumentenelektronica die deze week in Berlijn van start gaat, presenteren Samsung en Sony hun smartwatches, slimme horloges die draadloos in verbinding staan met een smartphone. De verwachting is dat Apple begin 2014 met een iWatch komt, als uitbreiding op zijn iPhone. Microsoft werkt naar verluidt aan een horloge voor Windows Phone en Google kocht afgelopen week WIMM, een bedrijfje dat een Android-horloge ontwierp.

Het idee achter de smartwatch: we krijgen zoveel berichten op onze telefoons dat het te omslachtig – of te onbeleefd – is om telkens het toestel tevoorschijn te halen. Maar via een klein schermpje om de pols kun je onopvallend gesprekken aannemen, muziek op afstand bedienen, foto’s bekijken en berichten lezen. Daarnaast kan het horloge beweging waarnemen en als stappenteller fungeren – fitnessliefhebbers zijn al gewend aan zulke gadgets om hun pols of enkel.

Elektronicafabrikanten hopen vurig dat de smartwatch een hit wordt. De smartphonemarkt groeide snel maar staat nu onder druk. De smartwatch is wel prijzig. De Italiaanse I’m Watch kost 299 dollar (225 euro), Sony’s Smartwatch 2 kost 179 euro (met leren band 199 euro) en de Gear van Samsung ligt straks voor 299 euro in de winkel. De Pebble kost ongeveer 100 euro. De Gear, die gisteravond in Berlijn werd gedemonstreerd, gaat verder dan de slimme horloges die tot nu toe op de markt zijn gebracht. Het horloge beschikt over een microfoon en luidspreker die het gesprek van de telefoon weergeeft.

Samsung voegde spraakbesturing toe aan het horloge en bouwde een camera in de polsband om onopvallend foto’s te maken. Dat maakt de Gear tot een potentiële concurrent voor dat andere apparaat dat als verlengstuk van de smartphone dient: Google Glass, de computerbril die Google in 2014 op de markt wil brengen.

Sony had al eerder een Android smartwatch uitgebracht, maar die sloeg amper aan. De tweede versie heeft meer mogelijkheden, is waterdicht en biedt meer apps. Ook Samsung gaat aparte apps ontwikkelen voor de Gear. De smartwatches van Sony en Samsung zijn vanaf eind september te koop.

De Gear werkt alleen samen met Samsungs eigen smartphones en tablets. Is er geen telefoon in de buurt dan valt de smartwatch terug op zijn meest basale functie: het weergeven van de tijd.