Eerste bio-pic over Steve Jobs niet gewaardeerd: een recensieoverzicht

Foto AP / Sundance Institute, Glen Wilson

Het is altijd lastig om een goede bio-pic te maken. Dat is een bekend gegeven. Naast dat je een goede hoofdrolspeler moet hebben, is een goed verhaal ook van groot belang. En volgens de meeste recensies ontbreekt dat laatste in JOBS.

De film, een initiatief naar aanleiding van het overlijden van Steve Jobs in 2011, vertelt het leven van de oud-Apple-topman. Het gaat vooral in op zijn jonge jaren en hoe hij Apple oprichtte. De film eindigt rond de periode dat hij na afwezigheid van zo’n twaalf jaar in 1997 terugkeert als CEO bij Apple.

Trailer van JOBS:

Bij Jay Leno’s Tonight Show vertelt Kutcher waarom hij de rol aannam:

In augustus kwam JOBS, met in de hoofdrol Ashton Kutcher, uit in Amerika. Dinsdagavond was de première in Amsterdam en vanaf vanavond is de film in de Nederlandse bioscopen te zien. Een greep uit de recensies uit binnen- en buitenland.

De Volkskrant: Kutcher doet het goed, verhaal slaapverwekkend

De Volkskrant geeft de film twee sterren en roemt daarbij vooral het acteerwerk van Kutcher:

Ashton Kutcher, die zijn Dude, Where’s my car?-imago een decennium lang nauwelijks van zich af wist te schudden, zorgt niet alleen voor een vlekkeloze imitatie van het gebogen loopje en de elkaar rakende vingertoppen, maar houdt zich ook opvallend goed staande tijdens dramatischer spel.

Jobs is een brave invuloefening die gaandeweg steeds slaapverwekkender wordt - haaks op de visie van de man om wie het hier draait.

NRC Handelsblad: Kleurloos portret van een digitale goeroe

In Handelsblad krijgt de film drie van de vijf ballen:

Kleurloos portret van een digitale goeroe [...] De film toont in vogelvlucht alle hoogte- en (weinige) dieptepunten uit het leven van Jobs: zijn studietijd, de beginjaren van Apple in de garage van zijn stiefvader, de introductie van de Macintosh-pc, de keiharde strijd met het Applebestuur, zijn ontslag en triomfantelijke terugkeer bij Apple. Daarbij wordt ook aandacht besteed aan de minder aangename kanten van de licht autistische captain of industry, maar de balans slaat uiteindelijk door naar bewondering.

Algemeen Dagblad: de film is saai

Het AD knapt compleet af op de film, al zit er wel een compliment voor Kutcher in verborgen.

De film oogt ronduit saai, onvolledig, oppervlakkig en onsamenhangend. Dat kan Kutcher nog zo goed de mimiek, de lichaamshouding en de manier van spreken van Jobs hebben ingestudeerd, als het drama de kijker niet bij de lurven pakt, is de kans op erkenning door de vakgenoten van de Academy of Motion Arts and Pictures vrijwel nihil.

Jammer van al deze moeite. Zijn geloofwaardige vertolking gaat kopje onder in een stroperig drama dat Steve vooral volgt in zijn beginjaren.

De Telegraaf: de film toont de Jobs die we al kenden

‘jOBS’ is zo’n biopic die de hoogtepunten uit het leven van de beroemdheid braaf illustreert, van Macintosh tot iPod, maar niet echt iets nieuws toevoegt. Steve Jobs was een nare, onverdraagzame, obsessieve man met briljante ideeën. Maar dat wisten we eigenlijk al. Me dunkt dat over het leven van de oprichter van Apple nog wel een originelere biopic te maken valt; meer buiten de lijntjes, in de geest van Steve.

The New York Times: film heeft sex appeal van een PowerPoint-presentatie

It would drive Steve Jobs nuts to know that the new movie about his life has all the sex appeal of a PowerPoint presentation. It isn’t only that Microsoft PowerPoint has become synonymous with the dry, dreary, droning of corporate meetings, it’s also that Microsoft was itself a favorite target of Jobs.

The Washington Post: film op gegeven moment slaapverwekkend

Although I think I could watch a whole movie called “Woz” and not grow tired, “Jobs” eventually begins to suffer from an ailment common to many biopics: milestone fatigue. The film is so thick with Jobs’s career highlights and lowlights that there’s little room for insights. What made this famously private man tick? Kutcher tries to tell us, but “Jobs” keeps getting in the way. It’s probably a good thing that the story stops in the mid-1990s, instead of following the narrative all the way to Jobs’s death, from pancreatic cancer, in 2011. If it were any more thorough, it could be a CNBC miniseries. I’m just not sure that it would be more illuminating.

The Verge (techsite): niet voor bestemd om de ‘grote’ Jobs-biografie te zijn

It’s a good film, but it’s also very “safe” — a familiar story that doesn’t try for a bigger picture. It’s not destined to be the Great Jobs Biopic — and yes, there will be many in the years and decades to come — but it’s worth taking a chance on for Kutcher’s performance.

iCulture (iPhone- en iPadblog): feest van herkenning voor iedere Apple-fan

Jobs is geen nauwe overzetting van bijvoorbeeld de biografie geschreven door Walter Isaacson, maar de film weet wel het levensverhaal van Steve in twee uur aardig goed samen te vatten. De oprichting van Apple en de terugkeer van Steve via NeXT komen allemaal voorbij en worden in grote lijnen interessant neergezet. Natuurlijk worden er een paar dichterlijke vrijheden genomen om het verhaal beter bij elkaar te knopen, maar geen hiervan wekt de indruk dat de waarheid ernstig is verdraaid. Het eindigt allemaal wat overdreven positief, maar de rit door Jobs is over het algemeen een fijn feest van herkenning voor iedere Apple-fan.

One More Thing (Apple-blog): film voor de liefhebbers

JOBS vertelt het leven van een bijzonder mens en beperkt zich tot diens betrokkenheid bij het merk Apple. De film is leuk wanneer je het merk Apple en de bijbehorende karakters kent. Het feit dat voor veel recensenten de karakters onbekend waren, zal gezorgd hebben voor de negatieve reviews. Vooraf beïnvloed door die negatieve reviews viel JOBS ons heel erg mee. Binnen een paar minuten zit je in het verhaal en de scènes worden zelfs van tijd tot tijd emotioneel.

Filmsites

Volgens filmsites Rotten Tomatoes en Meta Critic valt jOBS tegen. Op Rotten Tomatoes geeft 49 procent van gestemden aan dat ze de film waarderen. Metacritic geeft de film 44 van de 100 punten. De Internet Movie Database (IMDb) geeft de film ten slotte een 5,5.