Blendle komt er aan: koop geen krant, koop een artikel

Online dienst Blendle gaat lezers de mogelijkheid bieden om losse artikelen te kopen. Bijna alle uitgevers doen mee.

Klik. Nog een keer klik. En klaar. Alexander Klöpping heeft net voor 25 cent een artikel uit het Nederlands Dagblad gekocht. Een stuk over godsdienstles aan kinderen. Hij kan het nu lezen op het web, zijn tablet en smartphone.

Internetjournalist Klöpping, bekend van De Wereld Draait Door, demonstreert de nieuwe dienst Blendle. De iTunes voor journalistiek annex sociaal netwerk voor nieuwsjunkies, die hij en internetondernemer Marten Blankesteijn bouwen, is bijna klaar.

Blendle wordt nu gepresenteerd. Deze maand volgen uitnodigingen aan vroege aanmelders. Eind dit jaar gaat de dienst officieel van start.

„Een artikel kopen moet net zo gemakkelijk zijn als het kopen van een app”, zegt Klöpping. „Is het zo simpel, dan gaan mensen betalen voor kwaliteitsjournalistiek.” En dat is wat de grote Nederlandse uitgevers graag willen. Blendle, gebouwd met 100.000 euro subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers, is uniek in Nederland. Nog nergens kunnen gebruikers zoeken in artikelen van vrijwel alle grote dagblad- en tijdschriftuitgevers. Nergens ook kunnen zij zo gemakkelijk artikelen delen en lezen.

„De belangrijkste filters in je leven zijn je vrienden en deskundigen die je vertrouwt”, zegt Klöpping. „Als iemand mij op Facebook wijst op een interessant artikel uit De Groene of NRC dan kan ik dat nu niet lezen. Maar ik kan wel stukken delen uit The New York Times en The New Yorker of van Nu.nl. Dat vind ik echt bizar.” Zo missen media volgens Klöpping de kans deel te zijn van het maatschappelijk debat. „En dat speelt zich af online, zeker onder jongeren.”

Klöpping en Blankesteijn wisten de afgelopen maanden bijna alle uitgevers te overtuigen om zich aan te sluiten. „De wens om te experimenteren is groter dan voorheen. Bovendien is de urgentie hoog om geld te verdienen met digitale uitgaven.” Blendle bevat in elk geval kopij van NRC, de kranten van Wegener, Nederlands Dagblad, De Groene, VN, Elsevier, Quote, Quest, Bright, Tone, 360 en Sanoma-titels als Nieuwe Revu en Viva. Ze praten nog met Persgroep, Telegraaf en NDC.

Klöpping verwacht niet dat Blendle betaalsystemen van de kranten zelf zal vervangen. Van elke euro die Blendle ontvangt gaat 70 cent naar de uitgever. Van de overige 30 cent regelt Blendle ook de betalingen. „We hopen dat we op termijn breakeven draaien.”

Wie een stuk leuk vindt kan dat delen via sociale media, of op Blendle zelf. Zo vormt zich een overzicht van alle stukken die je interessant vindt. De dienst heeft enkele slimmigheden: wie veel stukken koopt over bijvoorbeeld PSV krijgt een suggestie om een abonnement te nemen op het ED.

Op termijn wil Blendle ook een alles-wat-je-wilt-lezen-maandabonnement aanbieden (zoals muziekdienst Spotify). „Maar dat is nu nog een stap te ver voor veel uitgevers.”