Tandartsrekening voor een niet bestaande klant

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Help@nrc.nl gaat elke woensdag op zoek naar antwoorden

Wie: Meneer X. Nieuw

De kwestie: spookrekening

‘Ah, u bent meneer X Nieuw? Er staat nog een bedrag open van 50,76”, zegt de helpdeskmedewerker van Uw Nota.nl vriendelijk. „Wat is uw vraag?”

Die is niet zo ingewikkeld. Hoe kan het dat namens de tandarts een nota is verzonden aan iemand die niet bestaat? Want meneer X. Nieuw – u vermoedde het al – is verzonnen door de computer. Oh, klinkt het aan de andere kant van de lijn. „Dat is dan een foutje van de tandarts. We zullen de rekening annuleren.”

Probleem opgelost. Maar de vraag blijft hoe het kan dat dit soort spookrekeningen wordt verstuurd. Er is namens mijn tandarts echt een rekening verstuurd naar mijn adres voor 50,76, inclusief 15 euro incassokosten. De medewerker van Uw Nota.nl legt uit: de zorgverlener, in dit geval de tandarts, levert bestanden met klantgegevens aan Uw Nota.nl, een bedrijf dat zorgdeclaraties afhandelt. Het gaat om duizenden dossiers.

En als er niet wordt betaald? Kijkt er dan iemand hoe dat komt? Nee, zegt de medewerker. „Als het geld niet binnenkomt wordt er automatisch een herinnering gestuurd en, indien nodig, een incassobureau ingeschakeld.”

Volgens een woordvoerder van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) wordt veel geklaagd over spookrekeningen, nepovereenkomsten en de manier waarop incasso-bureaus daarmee omgaan. „Mensen worden snel nerveus van dreigbrieven”, stelt de woordvoerder. „Het incassobureau moet dit soort gegevens goed checken.”

Help@nrc.nl wil graag weten of dat ook gebeurt. Klachten over incasso’s of spookrekeningen? Mail, en wij gaan aan de slag.