Talpa zoekt kandidaten voor bouwen van nieuwe wereld

Zet een groep mensen apart op een locatie met veel camera’s, en laat zien wat er gebeurt.

John de Mol hoopt het succes van de oerversie Big Brother te herhalen met de show Utopia.

Secret Story. Net5, 2011. Producent: Endemol. Deelnemers hebben een geheim dat ontrafeld moet worden.

John de Mol blijft het proberen. Net als iedere andere televisieproducent zoekt hij nog altijd naar een format dat dé opvolger van zijn geesteskind Big Brother kan worden.

Sinds 1999, toen de oerversie op tv was, hebben tv-makers de grote broer talloze zusjes en achternichtjes gegeven: van De Bus tot The Bar, van Big Diet tot 7 Plagen tot Can’t buy me love. Allemaal realityprogramma’s waarin een groep mensen werd afgesloten van de buitenwereld en continu wordt gevolgd door camera’s. Qua kijkcijfers kwam niemand in de buurt bij Big Brother: het eerste seizoen trok 1,2 miljoen kijkers met uitschieters naar 2 miljoen. Big Brother veranderde de internationale tv-cultuur, werd verkocht aan tientallen landen en is in sommige nog steeds succesvol.

De Mol denkt de opvolger nu te vinden in Utopia, in 2014 dagelijks te zien op een van de zenders van SBS, waarvan producent Talpa mede-eigenaar is. Via een website werft Talpa kandidaten voor de serie, die een jaar moet lopen. In Utopia moeten deelnemers een ‘nieuwe wereld’ bouwen om in te leven. Elke vier weken wordt iemand weggestemd. „Er is helemaal niets… dus ook geen democratie en rechtsysteem!”, smult de wervingswebsite.

De winnaar krijgt een „groot geldbedrag en met dit geld de mogelijkheid zijn ideale leven te leiden”. Om hoeveel geld het precies gaat, wil een woordvoerder niet zeggen. Bart Spring in ’t Veld, winnaar van het eerste seizoen van Big Brother, kreeg toen een kwart miljoen gulden. In 2008 ontving ‘Terror Jaap’ 1,3 miljoen euro voor zijn winst van De Gouden Kooi – waarover hij na een uitspraak van de Hoge Raad in 2011 een loonheffing van 450.000 euro moest betalen.

Er wordt wel beweerd dat reality-tv aan zijn eind is, maar dat lijkt vooral te gelden voor de dagelijkse realitysoap. De live finale van Endemols Secret Story trok in 2011 slechts 322.000 kijkers. Wat vóór Utopia pleit is dat survivalshow Expeditie Robinson wel nog steeds goed bekeken wordt. In dat programma moeten de kandidaten ook zelf een kamp bouwen, en kunnen ze het niet laten bij bankhangen.