Smartwatch: het horloge wordt weer hip

Wie koopt er nou een horloge als je de tijd kunt zien op je telefoon?  Toch rekenen de grote elektronicafabrikanten op een wederopstanding van het uurwerk, als verlengstuk van de telefoon.

Op de IFA, de Europese beurs voor consumentenelektronica die deze week in Berlijn van start gaat, presenteren Samsung en Sony hun smartwatches, slimme horloges die via bluetooth draadloos in verbinding staan met een smartphone. De verwachting is dat Apple begin 2014 met een iWatch komt, als uitbreiding op de iPhone. Microsoft werkt naar verluidt aan een horloge voor Windows Phone en Google kocht afgelopen week  WIMM, een bedrijfje dat een Android-horloge ontwierp.

Het idee achter de smartwatch: we krijgen zoveel berichten op onze telefoons dat het te omslachtig – of te onbeleefd –  is om telkens het toestel tevoorschijn te halen. Maar via een klein schermpje om de pols kun je onopvallend gesprekken aannemen, muziek op afstand bedienen, foto’s bekijken en berichten lezen. Daarnaast kan het horloge beweging waarnemen en als stappenteller fungeren - fitnessliefhebbers zijn al gewend aan zulke gadgets om hun pols of enkel.

Betere marges dan telefoon

Elektronicafabrikanten hopen vurig dat de smartwatch een hit wordt. De smartphonemarkt groeide snel maar staat nu onder druk. Nieuwe telefoons voegen weinig nieuws toe, alleen Samsung en Apple maken nog winst en ook die bedrijven zien hun marges dalen. De markt voor telefoonaccessoires is wel gezond: de marge op hoesjes, laders, speakers en koptelefoons is een stuk aantrekkelijker voor fabrikant en winkelier.

De smartwatch is wel een prijzige accessoire. De Italiaanse I’m Watch kost 299 euro, Sony’s Smartwatch 2 kost 179 euro (met leren band 199 euro) en de Gear ligt straks voor 299 euro in de winkel. De Pebble - een van de hits op crowdfundingsite Kickstarter - kost ongeveer 100 euro. De Pebble heeft een zwartwit scherm zonder aanraakbesturing, maar houdt het wel een week vol op een volle accu. Samsungs smartwatch moet je daarentegen elke dag opladen; de 800 MHz processor en het kleurenscherm verbruiken relatief veel energie.

Praten via je horloge 

De Gear, die woensdagavond in Berlijn werd gedemonstreerd, gaat verder dan de slimme horloges die tot nu toe op de markt zijn gebracht. Het horloge beschikt over een microfoon en luidspreker die het gesprek van de telefoon weergeeft. Het voelt alsof je Michael Knight belt, die zijn auto KITT oproept.

Samsung voegde spraakbesturing toe aan het horloge en bouwde een camera in de polsband om onopvallend foto’s te maken. Dat maakt de Gear tot een potentiële concurrent voor dat andere apparaat dat als verlengstuk van je smartphone moet dienen;  Google Glass. Google hoopt deze veelbesproken computerbril in 2014 op de markt te brengen.

Aparte software

Sony had al eerder een Android smartwatch uitgebracht, maar die gadget sloeg amper aan. De tweede versie heeft meer mogelijkheden, is waterdicht en biedt meer apps. Je kunt op zo’n horloge met een klein scherm geen standaard software draaien. Ook Samsung gaat aparte apps ontwikkelen voor de Gear. Daar moeten ook weer nieuwe ontwikkelaars voor geronseld worden. De smartwatches van Sony en Samsung zijn vanaf eind september te koop.

Samsungs horloge (1,63 inch Super Amoled scherm in een roestvrijstalen behuizing) is voor Koreaanse begrippen een elegante verschijning, maar voelt voor een horloge erg  zwaar aan.  Om het wat minder nerdy te maken brengt Samsung het toestel met verschillende bandjes op de markt.

De Gear werkt alleen samen met Samsungs eigen smartphones, vanaf de SIII.  Is er geen telefoon in de buurt dan valt de smartwatch terug op zijn meest basale functie: weergeven hoe laat het is.

 

In Berlijn introduceerde Samsung ook nog een nieuwe Galaxy Note III en Tablet 10.1. Daarover later meer.