Je ziet er goed uit voor een vrouw eh, moeder

Filemon Wesselink, de eeuwige stagiair.

Aan Filemon Wesselink (34) kleeft het eeuwige label van de stagiair. Dat komt misschien doordat hij in die hoedanigheid in 2002 het laatste interview met Pim Fortuyn maakte, maar toch ook door zijn, bijna opzettelijke, onhandige dadendrang voor de camera.

Het dieptepunt was twee jaar geleden zijn medewerking aan De MaDiWoDoVrijdagshow waarin collega Paul de Leeuw hem om een boodschap placht te sturen.

Het ging al weer beter in De week van Filemon (BNN), een verzameling reportages in de marge van de actualiteit, maar nog steeds was de grap dat Filemon alom werd gepiepeld of gemarteld.

Onder dezelfde titel beleeft Wesselink dit seizoen zijn wedergeboorte, met baard. Zogenaamd door de bezuinigingen stuurt BNN de presentator alleen met een camera op stap, om een weeklang een BN’er van nabij te volgen. Het maakt alle verschil van de wereld, ook al is de camera niet eens van het allerkleinste formaat.

De intimiteit met actrice Georgina Verbaan is zo verrassend dat je je daardoor realiseert wat een rem al die omvangrijke crews op andere gesprekken moeten betekenen. Ook helpt het dat Filemon nog steeds schuttert.

Al direct in de sportschool gaat het kennismakingscompliment de mist in: „Je ziet er goed uit voor een vrouw, eh moeder!”

In de taxi naar Schiphol raakt Georgina in lichte paniek omdat ze de kalmeringspilletjes voor haar vliegangst is vergeten. Even later zien we de gevolgen in het vliegtuig: een totale neurose.

Op de set van de tv-serie Verliefd op Ibiza ontdekt de stalkende camera dat ze eigenlijk met niemand contact maakt. Filemon legt het haar voor en ze geeft grif toe dat ze nogal gesloten is, ondanks de schijn van het tegendeel. Ze vertelt hoe zwaar ze aan de drugs was, hoe BNN-oprichter Bart de Graaff een blauwtje bij haar liep en dat ze aan acteren weinig plezier meer beleeft: „Maar ja, ik kan niet zo veel anders.”

Haar dochter van twee (buiten beeld) was een ongelukje, maar nu een bron van veel geluk. Maar het was wel even paniek dat ze nu niet meer uit het leven zou kunnen stappen. Dat was immers altijd de ultieme troefkaart voor noodgevallen.

Ongeacht de vraag of we dit allemaal wel willen weten, is de oogst aan onthullingen in deze eerste uitzending indrukwekkend. Nieuw is dat ik Filemon Wesselink voor het eerst een interessante programmamaker vind, een opgewekte variant van Frans Bromet. Ik zou hem ook wel eens aan de slag willen zien met andere dan bekende mensen.

Misschien moet Sophie Hildebrand voor Je zal het maar zijn (BNN) ook zelf de camera ter hand gaan nemen. Dat programma is al goed en authentiek, maar het zou aan kracht winnen door deze ‘bezuiniging’. Op een bed gezeten met een seksverslaafde man en zijn vrouw, richtte ze zich gisteren onverwacht tot „al die mensen” die er om hen heen stonden. En Sophie zei maandag tegen Humberto Tan in RTL Late Night dat ze amusement meestal nogal vervelend vindt. Dan hoort u het ook eens van een ander.