Erwin Olaf fotografeert Het Nationale Ballet

De twaalf eerste solisten van Het Nationale Ballet, seizoen 2013-2014. Bovenste rij (v.l.n.r.): Anna Tsygankova, Casey Herd, Jozef Varga, Igone de Jongh, Anu Viheriäranta, Vito Mazzeo, Larissa Lezhnina, Matthew Golding. Onderste rij: Jurgita Dronina, Artur Shesterikov, Remi Wörtmeyer, Maia Makhateli. Foto Erwin Olaf

Géén standaard klassieke poses, luidde de opdracht aan fotograaf Erwin Olaf bij het schieten van de campagnebeelden van Het Nationale Ballet voor het komende seizoen. Artistiek directeur Ted Brandsen beijvert zich al sinds zijn aantreden tien jaar geleden voor een verbreding van het repertoire, met naast The Sleeping Beauty en Notenkraker & Muizenkoning ook moderne stukken en herinterpretaties van klassiekers. De huidige groep van twaalf eerste solisten, die vorig weekend door Olaf werden geportretteerd, zijn alleskunners: klassiek geschoold, maar van meer markten thuis.

Nieuwste aanwinst is de Italiaan Vito Mazzeo, die zaterdag, tijdens het gala waarmee HNB het dansseizoen inluidt, zijn Amsterdamse debuut maakt. Hij werd opgeleid bij La Scala in Milaan en werd vorig jaar door Brandsen gespot bij het San Fransisco Ballet. „Hij viel op door zijn kracht en zijn enorme sprongen”, licht HNB-persmanager Richard Heideman toe. „En Vito wil zich graag ook als moderne danser ontwikkelen; hij koos voor ons dankzij onze diversiteit.”

Australiër Remi Wörtmeyer kwam in 2010 bij HNB binnen en groeide dankzij zijn grote charisma uit tot een publiekslieveling. Bij de dames is dat Igone de Jongh, tien jaar geleden door Brandsen bevorderd tot eerste soliste en sindsdien het fotogenieke Nederlandse boegbeeld van de groep.

Grote, relatief onbekende troef bij de dames is de Russische Anna Tsygankova. Ze kwam in 2007 als eerste soliste van het Bolsjoi Ballet naar Amsterdam en ontpopte zich in sneltempo tot een „alleskunner’’, aldus Heideman. „Anna danst zowel klassieke als moderne rollen zelfverzekerd en trefzeker. Ze is superieur.”