Van kopennaar beleven

De Hiswa te water moet de Nederlandse botenbranche nieuw elan geven.

O

p dinsdag 3 september opent koning Willem-Alexander de jaarlijkse Hiswa te water in Amsterdam. Locatie is, voor de tweede keer, het nieuwe ‘nautisch centrum’ naast de NDSM-werf op de noordoever van het IJ, waar de provisorische steigers plaatsgemaakt hebben voor een volwassen jachthaven.

De Nederlandse watersportbranche heeft zijn hoop gevestigd op de ‘natte Hiswa’, die tot 8 september duurt. Want aan het voortbestaan van de ‘droge’ pendant, die elk voorjaar in de Amsterdamse RAI wordt gehouden, wordt getwijfeld. Duitsland heeft immers zijn Boot, elk jaar in januari in Düsseldorf. En de Britten hebben vanouds hun twee Boat Shows, in januari in Londen en in september in Southampton. Grote spelers – internationale bouwers van de duurste zeil- en motorboten, elektronicafabrikanten, de grote kledingmerken – hoeven niet lang na te denken waar ze hun primeurs tonen. Het grote publiek bleef door de crisis misschien ook daar wat vaker thuis, maar de handel die er was, concentreerde zich rond die grootste botenbeurzen van Europa.

Het speelveld voor een afzonderlijke Nederlandse beurs zoals de Hiswa in de RAI (of de nieuwere beurs Boot in Leeuwarden) wordt door de crisis en het gebrek aan onderscheidend vermogen al een tijdje kleiner. Buitenlandse bedrijven hebben er weinig te zoeken en zelfs Nederlandse blijven vaak weg als ze moeten kiezen, ook vanwege de hoge standhuur. Volgens sommigen lopen de ‘droge’ Nederlandse beurzen op hun laatste benen. De Hiswa te water zou met de nieuwe locatie echter een eigen plek in de internationale kalender kunnen verwerven, niet alleen voor middelgrote handelaars en hun klanten, maar ook voor bezoekers die zin hebben in een dagje uit met zeil-, motor-, peddel-, surf- en andere vaaractiviteiten. Ook als ze er niks kopen.

Hans Steketee