Nederlanders kijken meer televisie dan ooit

Foto ANP / Nils van Houts

Nederlanders hebben het afgelopen half jaar meer televisie gekeken dan ooit: gemiddeld 201 minuten per dag (bijna 3,5 uur). Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisiereclame (SPOT) dat vandaag verschijnt.

SPOT maakt gebruik van cijfers van de Stichting Kijkonderzoek, dat kijkgedrag meet met behulp van kijkcijferkastjes. Het gaat om 201 minuten actief kijken (eyes on the screen). De cijfers zijn gecorrigeerd voor mensen zonder televisie: ongeveer 4 procent van de bevolking.

Het aantal minuten dat we uitgesteld kijken, achteraf dus via internet, maakt maar een miniem deel uit van onze televisieconsumptie. Negen van de 201 minuten, tegen zes minuten in dezelfde periode een jaar geleden. De afgelopen jaren is dit nauwelijks toegenomen.

Einde van televisie niet in zicht

Maar uitgesteld kijken en on demand is toch de toekomst van televisie? Wie met televisiewetenschappers spreekt weet: het einde van televisie is nog lang niet in aantocht. De televisiekijker blijkt met wachten geen moeite te hebben. De komst van Netflix, de film- en seriebibliotheek komt op 11 september naar Nederland, heeft in de Verenigde Staten geen invloed gehad op het aantal minuten dat Amerikanen naar kabeltelevisie kijken. Een dienst als Netflix blijkt geen vervanging, maar een aanvulling op wat er al is. In Nederland is dat niet anders.