Niet de tv maar de provider beloert u

Het College Bescherming Persoonsgegevens richt zich met haar rapport over smart-tv’s weer eens op de verkeerde, aldus Herbert Blankesteijn.

Smart-tv schendt privacy' (NRC). ‘De smart-tv kijkt naar u!’ (Nos.nl). Zelfs een headline in het Journaal.

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), de privacywaakhond, schoot publicitair in de roos met een rapport over moderne tv-toestellen.

Deze smart-tv’s hebben snufjes als internet, apps en e-mail. TP Vision, leverancier namens Philips, zou stiekem gegevens van kijkers hebben geoogst. Maar het CBP bevecht windmolens. Smart-tv’s zijn onbelangrijk, het is de provider die u beloert.

Terwijl de rest van de wereld zich druk maakt over de wandaden van geheime diensten, buigt het CBP zich over Philips, een onbelangrijke speler op de televisiemarkt.

Zeker, het CBP hoort overtredingen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens aan te pakken. Het vervelende is dat niet de overtredingen het grootste privacyprobleem zijn, maar de gevallen waarin de privacywet wél wordt nageleefd.

Dat blijkt al uit de belangrijkste oplossing van het geval-Philips. TP Vision heeft zijn gebruiksvoorwaarden aangepast. Dat zijn die teksten die niemand leest. Gewone consumenten zouden een maand per jaar kwijt zijn aan het lezen van de gebruiksvoorwaarden en privacyregels van alle diensten waarmee ze in zee gaan, rekenden onderzoekers vorig jaar uit.

Nu worden de klanten van TP Vision ‘geïnformeerd’ en is de zaak afgedaan. Een formele oplossing van een formeel probleem.

Ook als complete categorie zijn smart-tv’s geen ophef waard. Op mijn Samsung-tv heb ik een volle minuut nodig om nrc.nl in te toetsen, om maar te zwijgen over een fotootje uploaden naar Facebook. De tv is een grote smartphone geworden. De werkelijkheid is dat de ‘smart’ functies van moderne televisies amper worden gebruikt. Op de televisie kijken mensen liever televisie.

In de media werd het voorgesteld als een nieuwe dreiging dat kijkgedrag wordt vastgelegd en commercieel gebruikt. Maar kijk eens naar de voorwaarden van tv-leveranciers. „Ziggo kan de persoons- en verkeersgegevens van de klant (…) verstrekken aan aan Ziggo gelieerde ondernemingen en zorgvuldig, op basis van de voorkeuren van de klant, geselecteerde derden.” En: „Deze gegevens worden door Tele2 verwerkt en zonodig verstrekt aan derden, voor [o.a.] marktonderzoek- en direct marketingdoeleinden.”

Dit betreft niet toestellen van een bepaald merk of categorie, maar alle consumenten die digitaal tv kijken. Waar media zich over opwonden, gebeurt al jaren. De klant is hierover ‘geïnformeerd’ in een document van kleine lettertjes en daarmee ‘beschermd’. Deze teksten beschermen heus geen consumenten, ze pleiten enkel de grote bedrijven vrij.

Laat het CBP onze privacy beschermen door te ijveren voor simpele, korte, leesbare overeenkomsten, die niet alle rechten toekennen aan degene die ze heeft opgesteld.

Herbert Blankesteijn is publicist.