Piloot daagt KLM voor rechter om luchtkwaliteit in cockpit

Een deel van de 737-vloot van KLM, het type toestel waarop de betreffende piloot gezagvoerder is.
Een deel van de 737-vloot van KLM, het type toestel waarop de betreffende piloot gezagvoerder is. ANP / Marcel Antonisse

Een piloot van KLM daagt zijn werkgever voor de rechter omdat hij zegt ziek te worden van de slechte luchtkwaliteit in de cockpit. In een kort geding, dat gepland staat voor komende woensdag bij de Amsterdamse rechtbank, eist hij een onderzoek naar de lucht in de cockpit en doorbetaling van zijn salaris.

De man is gezagvoerder op een Boeing 737. KLM heeft enkele maanden de betaling van zijn salaris gestopt omdat de piloot weigerde weer aan het werk te gaan zolang hij niet zeker weet dat de lucht in de cockpit schoon genoeg is.

Procedure luchtkwaliteit vliegtuigen primeur in Nederland

De gezagvoerder kreeg eerder neurologische klachten zoals evenwichtsstoornissen. Hij vond het daarom onverantwoord om te vliegen. De piloot schreef zijn klachten toe aan de luchtkwaliteit, iets dat door de medische dienst van KLM steeds werd ontkend. Ook daarna is hij regelmatig ziek geweest. Daarbij verdwenen de klachten wanneer hij een tijd thuis was. Hij is bang dezelfde klachten weer te krijgen als hij weer op het vliegtuig stapt.

Het kort geding van komende woensdag is de eerste juridische procedure in Nederland over de luchtkwaliteit binnen vliegtuigen. In onder meer de VS gebeurde dat al eerder. Daar won in 2011 een stewardess een rechtszaak tegen vliegtuigbouwer Boeing nadat ze ziek was geworden van de vliegtuiglucht. In Engeland beginnen binnenkort public hearings als onderdeel van een rechtszaak tegen British Airways, waarbij “toxic air” ook een rol speelt.

KLM ontkent kort geding over ‘toxic air’

Overigens ontkent KLM dat het komende woensdag daarover gaat. “Het betreft een arbeidsconflict. Het gaat niet over TCP’s”, aldus een woordvoerder van KLM. De advocaat van de piloot wil geen commentaar geven, tot het geding woensdag.

TCP’s zijn giftige deeltjes die in lage doses in de cabinelucht zitten. Al jaren wordt er een wetenschappelijke strijd gevoerd over de vraag of die ziekmakend zijn. De deeltjes zijn afkomstig van verbrande motorolie. De luchtverversing van vliegtuigen loopt via de motoren.

Wetenschappelijke aanwijzingen

Het tv-programma Zembla en NRC Handelsblad publiceerden eerder over wetenschappelijke aanwijzingen dat zowel piloten, stewardessen als frequent flyers klachten als hoofdpijn, misselijkheid, en een gebrek aan concentratie kunnen krijgen door de TCP’s. Dit verband is echter nooit echt aangetoond.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Infrastructuur en Milieu), die de zaak eerder bagatelliseerde, kondigde vlak voor de zomer Europees onderzoek naar de kwestie aan. Dit onder druk van de Tweede Kamer. De Duitse regering drong eerder vergeefs aan bij de Europese luchtvaart organisatie EASA op nader onderzoek, dit na verschillende incidenten.