We vonden: dit kunnen we zelf beter

Vrijdag begint Dekmantel Festival Het wordt het eerste driedaagse festival met uitsluitend elektronische muziek De organisatoren zijn zelf al jaren bezig: „We zijn een keurmerk voor goede muziek”

Redacteur Cultuur

Nu is het grasveld nog leeg in het Amsterdamse Bos. Een man zet zijn camper naast de kiosk, twee jongens trappen een balletje bij het riet. Kano’s dobberen op de plas. Vanaf overmorgen stromen hier in totaal 15.000 bezoekers het terrein op voor Dekmantel Festival. De eerste 10.000 passe-partouts waren binnen twee uur uitverkocht. Op Facebook boden meisjes hun maagdelijkheid aan in ruil voor een kaartje.

Een jongensdroom die uitkomt, dat is het verhaal van Thomas Martojo (27) en Casper Tielrooij (28). Als zestienjarigen pakten ze de trein vanuit Den Haag om het nachtleven te ontdekken in Amsterdam. Tien jaar later is hun organisatie Dekmantel uitgegroeid tot een internationaal erkend label en promotor.

Vorig jaar vierden ze het eerste jubileum van hun eigen platenlabel met drie albums. In 2012 werd Matthijs Theben Terville (30) aangetrokken als derde man. De volgende stap: Dekmantel Festival, het eerste driedaagse festival in Nederland dat zich uitsluitend richt op elektronische muziek. Een jaar waren ze bezig met de voorbereidingen, sinds vorige week zit het trio in een tijdelijk kantoor in het Amsterdamse Bos. En nu is het „echt gekkenhuis”.

De festivalmarkt is verzadigd. Jullie lukt het wel om uit te verkopen bij de eerste editie. Hoe komt dat?

Martojo: „Ten eerste het programma, dat is gewoon heel sterk. Normaal boeken we ook interessante dj’s, maar dan zijn het er misschien twee of drie op een avond. Nu staan er ineens zestig grote namen verspreid over drie dagen. En de naam Dekmantel komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. We organiseren al zes jaar clubavonden in Amsterdam en die zijn ook uitverkocht. Mensen hebben hier misschien wel een beetje op gewacht.”

Maar de helft van de bezoekers heeft geen flauw benul van de line-up.

Tielrooij: „Het gaat om meer. Om maar iets te noemen: het is ook hoe je je biertje drinkt. Wij schenken Duits bier, drie graden kouder dan normaal, met een dikke schuimkraag.”

Theben Terville: „Het gaat om de totaalbeleving. Op alle elementen: decor, eten, muziek en bar – willen we een bepaald kwaliteitskeurmerk plaatsen. Dat kan ook een lijnenwerk of een architectonisch beeld zijn.”

De meeste festivals die een line- up bieden zoals die van jullie, verkopen drie keer meer kaarten. Hoe redden jullie dit financieel?

Martojo: „Het spreekt voor zich dat we niet dezelfde fee aan de artiesten kunnen betalen als de grote festivals. Zij zien het als investering. De meeste artiesten hebben al eerder op onze clubavonden gedraaid en sommigen brengen ook muziek uit op ons label. Dat helpt. Het feit dat we een eigen label hebben, maakt ook wat tastbaarder wie we zijn en wat we doen.”

Hoe zijn jullie zelf ooit begonnen?

Martojo: „Toen ik vijftien, zestien was, gingen we naar feesten als Sensation en dat heeft een hele grote impact gehad. Kom je de Arena binnen, loop je tegen een muur van witte T-shirts op de tribune aan. Ik dacht letterlijk: dit is de hemel op aarde. Daarna zijn we nog naar een afterparty gegaan in de Powerzone. Gordon liep te kotsen op de grond, Patrick Kluivert was er ook.”

Tielrooij: „Zwembaden met chicks in bikini.”

Martojo: „Je begint ergens, toch?”

Klinkt niet heel underground.

Martjo: „We gingen niet veel later ook naar illegale feestjes. Je kreeg een telefoonnummer via een website en een voicemail met een routebeschrijving. Zat je drie uur in de taxi op zoek naar het juiste adres, betaalde je een vermogen en dan stonden er twee- driehonderd man onder de brug. Maar eigenlijk begon het natuurlijk al eerder, toen we nog in Den Haag woonden. Stiekem in het weekend naar Rotterdam, Amsterdam. De een sliep bij de ander, de ander bij de een, vertelden we onze ouders, en dan kwamen we de volgende dag om een uur ’s middags thuis. Toen dachten we na een tijdje: dit kunnen we zelf beter.”

Waarom?

Tielrooij: „Het aanbod in de Amsterdamse clubs was heel eenzijdig. Minimal, dat hoorde je echt overal.”

Martojo: „Ik kan me nog heel goed herinneren dat je op een techno-avond ook echt niet een plaat met vocalen kon draaien. Zelfs geen techno-plaat met vocalen. Dat was echt not done. Wat dat betreft was er een enorme verzuiling: je had het minimal-publiek en het techno-publiek. En goede house, dat was er eigenlijk niet. Dat is zo ontzettend veranderd nu.”

Hoe komt dat?

Theben Terville: „Ik denk dat sociale media een grote bijdrage hebben geleverd aan de fusie en verspreiding van elektronische muziek. Als ik nu meisjes van zestien, zeventien hoor: die kennen Nicolaas Jaar én Blawan. Die muziekstijlen liggen mijlenver uit elkaar. Dat zoeken ze allemaal op via internet. Er ontstaan ook steeds meer platforms online, Dekmantel is niet het enige initiatief.”

Maar jullie zijn wel uitgegroeid tot internationaal erkende speler.

Tielrooij: „Omdat we organisch zijn gegroeid. We begonnen in de NL met een clubavond voor honderdvijftig man en ons tweejarig bestaan vierden we in Paradiso.”

Martojo: „Dat doe je door dicht bij jezelf te blijven en te doen wat je leuk vind. Cliché, maar waar.”

Wat willen jullie toevoegen als collectief?

Martojo: „We zien Dekmantel als iets groters dan alleen een feest. We zien Dekmantel als een keurmerk voor goede muziek. Vroeger hielden we ons, bijna op het militante af, alleen bezig met oude disco of retro house. Nu probeer ik zo onbevangen mogelijk naar muziek te luisteren. Zonder kaders denken, dat is de truc.”

Dat kan ook op clubavonden. Waarom nog een festival?

Martojo: „Bij een festival begin je met een open veld. Je bent niet gebonden aan een ruimte waarin al allerlei dingen voor je zijn bepaald. Je hebt niet maar één of twee zalen, maar soms wel vijf of zes podia. Je kan meer je eigen stempel drukken.”

Wat is de volgende stap?

Tielrooij: „Geen. Ik zie ons gewoon organisch groeien. We zijn nu met plekken in zes, zeven verschillende Europese steden in gesprek.”

Tips voor tieners die nu zelf beginnen?

„Bekijk het gewoon keer op keer. Blijf een beetje nieuwsgierig. Wees een beetje eigenwijs.”