De machinist van de vorige maand bij Santiago de Compostela verongelukte trein is niet langer de enige verdachte in het onderzoek naar de treinramp. Onderzoeksrechter Luis Alaez wil ook degene die ter plaatse verantwoordelijk was voor de veiligheid van het spoor als verdachte horen, meldt persbureau AP.
Alaez heeft spoorbeheerder Adif vandaag gevraagd wie de verantwoordelijkheid droeg voor de veiligheid van het plek waar de treinramp plaatsvond. Hij wil die Adif-werknemer of -werknemers als verdachte aanmerken en verhoren. Alaez sluit niet uit dat zij medeschuldig zijn aan het ongeluk, maar meent nog steeds dat snelheidsduivel Garzon Amo het meest te verwijten valt.
Het bord dat machinisten voor de fatale bocht waarschuwde vaart te minderen van 200 naar 80 kilometer per uur “was klaarblijkelijk niet voldoende om het ongeval te voorkomen”, zei de onderzoeksrechter. De hogesnelheidstrein liep in de gevaarlijk scherpe bocht vlak voor Santiago de Compostela met 195 kilometer per uur van de rails en sloeg tegen de muur die het spoor omzoomde.
Treinmachinist tot nu toe enige verdachte
Alle beschuldigende ogen waren tot dusver gericht op treinmachinist Francisco José Garzon Amo. Hij gaf bijna onmiddellijk na het ongeluk, dat aan 79 mensen het leven kostte, toe dat hij veel te hard een bocht was ingegaan. De aanklacht luidt tegen Garzon Amo “79 keer doodslag en talloze strafbare feiten van lichamelijk letsel, allemaal gepleegd door professionele roekeloosheid”.
De trein reed 195 kilometer per uur waar hoogstens tachtig kilometer per uur was toegestaan. Een paar tellen voor de trein uit de bocht vloog had Garzon Amo met een collega gebeld. Op de vraag waarom hij niet op tijd afremde bleef de bestuurder het antwoord schuldig.
In Spanje is sinds de treinramp onder andere besloten dat Spaanse treinmachinisten binnenkort handsfree met de verkeersleiding moeten bellen. Dat is een van de twintig maatregelen die de regering in Madrid heeft voorgesteld om de veiligheid op het spoor beter te waarborgen. Madrid wil ook de snelheidslimieten en bewakingssystemen tegen het licht houden en de bewegwijzering verbeteren, en aspirant-machinisten worden voortaan gekeurd op hun psychische en lichamelijke gesteldheid. Ook wordt op sommige trajecten een systeem geïnstalleerd dat automatisch de remmen activeert als treinen de snelheidslimieten overschrijden. Bij de bewuste bocht in Santiago de Compostela is dit systeem al in werking gebracht.