Lol van surveillance

Webshops hebben het maar makkelijk. De eigenaar installeert een cookie op de computer van z’n klant en leunt achterover tot die zijn eigen profiel bij elkaar heeft geklikt. Maar hoe meet je de voorkeuren van echte lichamen die zich door je winkel verplaatsen?

Bedrijven bedenken er de gekste dingen voor. Vorig jaar bracht het Italiaanse Almax een etalagepop uit met camera’s in de ogen, om te kijken wie er voorbij loopt. In Londen registreren vuilnisbakken welke mobieltjes er passeren, om zo gepersonaliseerde reclame aan te kunnen bieden op de zijkant van de bak. En een Amerikaanse keten telt aan de hand van wifisignalen van mobieltjes hoe klanten door de winkel lopen en wie er terugkomt.

Heel inventief allemaal – al leek de paspop me nodeloos ingewikkeld en de vuilnisbak niet de meest uitgelezen plek om je sushideal op te adverteren. Alleen kan het zoveel simpeler. Waarom niet creatiever met de beveiligingscamera’s die toch al in je zaak hangen? Daar is in een handomdraai een supergave klantanalyse-tool van te maken.

The Wall Street Journal noemde gisteren de bedrijven RetailNext, SceneTap en Prism (ik zou een andere naam adviseren) die beveiligingscamerabeelden van winkels en cafés laten analyseren door slimme software. De eigenaar leert wat de meest gebruikte routes door z’n winkel zijn, wanneer het druk is, wat de gemiddelde leeftijd en man-vrouwverhouding is op basis van gezichtsherkenning en hoelang kinderen bij het snoepvak dralen. Nederlandse ondernemers kunnen ook meedoen. Aivex uit Eindhoven of Innocam uit Leiden bieden vergelijkbare diensten aan.

Alleen jammer dat het weer om koude, economische analyses draait. Er zijn zoveel leukere dingen te bedenken! Als je toch al weet dat ik vrouw ben, leid mij dan met oplichtende tegeltjes naar de juiste hoek van de winkel. Als je mijn Facebookprofiel hebt opgespoord, draai dan ook het laatste Spotify-nummer uit mijn timeline. Ben ik eenzaam, zet mij aan de bar naast iemand die ook alleen is. Of stuur mij, in het kader van sociale bewustwording, niet de supermarkt in met m’n eigen automatisch gegenereerde boodschappenlijstje, maar met het lijstje van een bijstandsgezin uit de buurt. Dan hebben wij, van de mensheid, ook een keer wat aan al die camera’s.

Carola Houtekamer (@nextcarola) schrijft elke week op deze plek over technologie