De Nieuwe Pers houdt op in huidige vorm - fuseert met The Post Online

De Nieuwe Pers (DNP), de digitale doorstart van het gratis dagblad De Pers, houdt op te bestaan in zijn huidige vorm. De site gaat per direct fuseren met nieuwssite The Post Online. Dat meldt The Post Online.

Het journalistieke platform DNP, De Nieuwe Pers, op de iPad tijdens de lancering van 11 februari dit jaar.
Het journalistieke platform DNP, De Nieuwe Pers, op de iPad tijdens de lancering van 11 februari dit jaar. Foto ANP / Evert Elzinga

De Nieuwe Pers (DNP), de digitale doorstart van het gratis dagblad De Pers, houdt op te bestaan in zijn huidige vorm. De site gaat fuseren met nieuwssite The Post Online (TPO). Dat meldt TPO.

De naam De Nieuwe Pers zal niet langer bestaan, en oud-hoofdredacteur en huidig directeur van DNP Jan Jaap Heij wordt uitgever van The Post Online, schrijft hoofdredacteur van TPO Bert Brussen. De fusie zal naar verwachting halverwege volgende maand zijn afgerond. Brussen meldt:

“Na de fusie zal The Post Online – DNP gaat daar in op – hét journalistieke massamedium gaan maken dat de standaard zet voor digitale kwaliteit – zowel gratis als ook (deels) betaald.”

Met het samengaan ontstaan nieuwe kansen voor de twee digitale mediaondernemingen om te groeien, denkt Brussen. Tegenover NU.nl zegt Brussen:

“Ik neem aan dat iemand als Arnold Karskens (oorlogsverslaggever, red.) mooie dingen maakt.”

DNP was sinds begin februari dit jaar online, nadat het dagblad eind maart 2012 na vijf jaar ophield te bestaan. DNP noemt zichzelf een ‘platform voor freelance journalisten’. Geïnteresseerden kunnen er persoonlijke abonnementen op journalisten nemen voor een maand, halfjaar of jaar. Ook kan een abonnement op alle journalisten, onder wie oorlogsverslaggever Arnold Karskens, worden genomen. Wie nu zo’n abonnement heeft kan na de fusie gewoon terecht bij TPO. TPO werd eind 2012 opgericht als opiniërende nieuwssite.

Directeur en oprichter DNP: fusie niet financieel noodzakelijk

Update 14.15 uur: Op BNR Nieuwsradio zegt directeur en oprichter van DNP Jan Jaap Heij dat de fusie met TPO “zeker niet om financiële redenen noodzakelijk” is. De gesprekken met TPO waren volgens hem al een aantal maanden bezig. De fusie biedt volgens hem vooral aan beide kanten “een hele hoop extra groeimogelijkheden”. Heij:

“Het is voor The Post Online een kans om enerzijds te kijken naar betaalde journalistieke content en anderzijds krijgen ze er een hele hoop prima auteurs bij. Voor ons is het een verveelvoudiging van ons bereik in de mediawereld. En dat is voor beide kanten heel erg plezierig.”

Bij de opstart van de online krant zei Heij in NRC Handelsblad te hopen binnen een jaar vijf- tot zesduizend abonnees te hebben:

“Als we over een jaar 5.000 à 6.000 abonnees hebben, kan het daar goed van. Op den duur zullen we ook investeerders benaderen en kijken wat de mogelijkheden voor adverteerders zijn.”

Op 14 augustus zei Heij in de Volkskrant echter dat door DNP tot dan toe 3.500 abonnementen waren verkocht. Daaronder vielen ook niet-verlengde maandabonnementen. Om rendabel te zijn, is wel een flinke stijging nodig, zei Heij toen.

Abonnementen op de artikelen van individuele journalisten, zoals DNP het introduceerde, blijven bestaan. Ook blijven in principe dezelfde auteurs voor de gefuseerde site schrijven, en daar worden volgens Heij de komende tijd nog nieuwe namen aan toegevoegd.

    • Anouk van Kampen