Zie hoe mooi een radiator is

Honderden kunstenaars studeerden weer af deze zomer. Wie springt eruit? Vandaag Laura Bolscher van Academie Minerva in Groningen.

De muren zijn grijs, maar de associaties flitsen door de ruimte. Een kleine houten nepradiator zoekt contact met het echte ding iets verderop aan de muur. Twee groene lampjes op de vloer spelen met het nooduitgangbordje aan het plafond. En tegen een muur staat een minitrappetje, bekleed met echte rode trappenstof, dat nergens heen voert, maar wel een ontsnappingsweg opent.

Laura Bolscher (22) speelt in haar installatie De doelloze discussie op de examenexpositie van Minerva in Groningen met de menselijke drang om betekenissen en verbanden te ontdekken. Ze bereikt zo dat je scherper om je heen kijkt. Ze wil alles in de ruimte met elkaar in discussie laten gaan, inclusief de bezoeker die daar een onderdeel van is.

Bolscher zelf is vanaf het moment dat je haar ruimte instapt enthousiast aanwezig. „De installatie is een doelloze discussie”, zegt ze ongevraagd tegen elke bezoeker. „Daar tegen die witte muur is de rustigste plek, daar moet je gaan staan als je er even afstand van wilt nemen.”

Ze heeft er een plateautje op de vloer gemaakt en aluminium geverfd. Alsof dat straling tegenhoudt. „Ik geef allemaal dingen aan”, legt ze later uit. „Zoals daar kun je op staan, die stekker kan in dat stopcontact. Dat associërende vind ik interessant.”

En inderdaad, je voelt een druk om te begrijpen wat er in die ruimte gebeurt.

Bolscher wil in haar installatie een gids zijn. „Net als in een stad die je niet kent. Dan wil je iets weten over de geschiedenis. In de kunst gaat het vaak over uitleg, dat was dit niet. Ik wilde mensen bewust maken van wat ze allemaal zien. Ze wakker schudden. Ze nemen veel wat ze zien klakkeloos aan als feit. In mijn ruimte hangt een radiator die echt is én een die ik gemaakt heb van acht panlatten tegen elkaar. Ik liet een aantal verzinken en toen ging het meteen op een radiator lijken. Maar hoe weet je zeker dat de echte daar in de ruimte hoort en dat ik hem daar niet heb neergezet? Ik wil met heldere dingen verwarring zaaien. Dan zien mensen hoe mooi een radiator eigenlijk is.”

Maar waarom is volgens de titel van de installatie de discussie doelloos? „Dat is een beetje dubbel: doelloos betekent ook zonder einde. Het gaat me erom dat de discussie altijd door kan gaan. Het gaat niet om een antwoord of resultaat. Je moet in kunst veel verantwoorden, maar nu hoefde dat niet want we hadden die discussie al.”

Bolscher zegt dat veel mensen er vrolijk van werden als ze ongevraagd tegen ze begon te praten. „Anderen vonden dat ik te veel vertelde en werden daar soms boos over. Dat heeft ook te maken met of ze aan kunst gewend zijn. Mijn uitleg was ook een uitbreiding, een nieuwe laag van het kunstwerk. En ik vind het leuk om te praten. Dat kwam fijn samen met beeld dat van zichzelf stil en autonoom is.”

Ze wilde een master doen, maar dat is niet gelukt. „Dus ga ik dat volgend jaar nog eens proberen.”

Residenties in Berlijn en New York trekken haar. En ze heeft uitnodigingen gekregen voor exposities van jong talent of noordelijk talent. „Kijken hoe alles loopt”, zegt Bolscher.

De komende maanden is ze ‘pleechef’ bij camping Stortemelk op Vlieland. „Ik ben de leider van dertig schoonmakende jongeren. Dat doe ik tot 1 oktober en als ik dan wat meer geld heb ga ik weer kunst maken. Het is allemaal nog vaag. Maar ik ga kunst maken, dat weet ik zeker.”

Inl: www.laurabolscher.com

    • Dirk Limburg