Popfestivals raken steeds moeilijker uitverkocht

Het aantal festivals in Nederland neemt niet meer toe. Dat is voor het eerst in twintig jaar. Tot nu toe kwamen er ieder jaar alleen maar méér festivals bij.

Dat blijkt uit onderzoek van Bureau Respons, in opdracht van brancheorganisatie Vereniging Van Evenementen-Makers, waar de overgrote meerderheid van de festivalorganisatoren bij is aangesloten. Volgens het bureau duiden de cijfers erop dat de festivalmarkt is verzadigd.

Nederland heeft 698 theater-, muziek- en cultuurfestivals met meer dan 3.000 bezoekers. Te veel, blijkt uit het marktonderzoek dat deze maand openbaar wordt. Enkele grote festivals raken steeds moeilijker uitverkocht. Dancefestivals Dutch Valley en Dance Valley hebben te maken met tegenvallende bezoekersaantallen, het 44 edities oude Pinkpop was dit jaar voor het eerst sinds jaren niet uitverkocht. Bureau Respons ziet dat er „gestunt” wordt met prijsacties door organisatoren.

Festivals hebben ook last van dalende bijdragen van sponsors en overheid. Bedrijven zijn vanwege de crisis terughoudender met sponsoring en de overheid bezuinigt hard op gesubsidieerde festivals, die zich voornamelijk afspelen in de wereld van kunst en cultuur. Het Fonds Podiumkunsten had vorig jaar nog 3 miljoen euro om toe te wijzen aan festivals, nu is dat 2,1 miljoen.