Onderzoek na ongevallen in ‘complexe’ Tweede Coentunnel

Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen tijdens de opening van de Tweede Coentunnel in Amsterdam.
Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen tijdens de opening van de Tweede Coentunnel in Amsterdam. ANP / Robin Utrecht

Rijkswaterstaat onderzoekt het “gedrag van automobilisten” in de Tweede Coentunnel bij Amsterdam. Sinds de opening in mei hebben zich liefst 65 aanrijdingen voorgedaan. Reeds genomen maatregelen sorteren “onvoldoende effect”.

Bij elke nieuw aangelegde weg heeft het verkeer een „gewenningsperiode nodig”, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat tegenover NRC Handelsblad. Na de cijfers van de Verkeers Informatie Dienst werd de snelheid al verlaagd en markeringen aangepast, maar gewenst resultaat bleef dus uit.

‘Verkeerssituatie Tweede Coentunnel is complex’

Over de oorzaken van het grote aantal ongevallen wil Rijkswaterstaat nog niets zeggen. Verkeerspsycholoog Raymond Hoogendoorn van de TU Delft wel.

“De tunnel is smal. Er is geen vluchtstrook. De tunnel oogt ook smal door de betonnen muren. Bovendien zit er vanaf de noordzijde een scherpe bocht in met een helling. De situatie is complex. Het gevolg is dat minder ervaren bestuurders en automobilisten met een hoge leeftijd hun snelheid verlagen. De verschillen in snelheid leiden tot ongelukken.”

Ook kunnen de rode lampjes ter markering van de afscheidingsmuur de automobilist in verwarring brengen. Hoogendoorn: “Mensen associëren de kleur rood met stoppen. Ze denken misschien ook dat het remlichten zijn. Daarom gaan ze remmen.”

De Tweede Coentunnel vervangt de Eerste Coentunnel, die nu wordt gerenoveerd. Over een jaar zijn beide tunnels open.