NASA staakt pogingen reparatie exoplanetentelescoop Kepler

Een tekening van de Kepler-telescoop, verspreid door NASA.
Een tekening van de Kepler-telescoop, verspreid door NASA. Beeld Reuters / Nasa

Ruimtevaartorganisatie NASA staakt alle pogingen om ruimtetelescoop Kepler weer aan het werk te krijgen. De telescoop, die in 2009 is gelanceerd om planeten buiten ons zonnestelsel (exoplaneten) te zoeken, kreeg in mei van dit jaar problemen met een van de reactiewielen.

Die wielen, schijven die aangedreven worden met elektromotoren, zijn nodig om de telescoop precies te richten, zodat hij kan focussen op één ster. Kepler speurde op die manier naar de kleine daling in de helderheid van sterren op het moment dat een planeet er voor langs beweegt.

Door de telescoop zijn er al 135 exoplaneten ontdekt, en nog eens meer dan 3.550 kandidaat-exoplaneten. Toen de Kepler het in mei begaf, legde NRC Handelsblad uit waarom deze informatie van belang is.

“Door Kepler, die 600 miljoen dollar heeft gekost, is duidelijk dat planeten met de afmetingen, het gewicht en de temperatuur van de aarde veel voorkomen. Dat verhoogt de kans dat er ooit leven wordt ontdekt op één van die exo-planeten.”

De data van de Kepler wordt de komende jaren nog geanalyseerd. NASA gaat nu kijken of de satelliet nog voor andere wetenschappelijke doeleinden kan worden gebruikt. Ook zijn er al plannen voor een nieuwe exoplanetentelescoop, die mogelijk in 2017 wordt gelanceerd.

Het filmpje dat de NASA verspreidde over Kepler in 2010 en waarin de werking wordt uitgelegd.