Leren is een trucje, als je maar weet hoe

Studeren was voor hem een worsteling. Nu is hij succesvol ondernemer en bedenker van een digitale studiemethode. Leer te leren van .

‘We hebben de verbouwing vanaf hier prachtig kunnen volgen”, zegt Christiaan Henny lachend. Hij wijst uit het raam van zijn kantoor, dat uitkijkt op de voorgevel van het Rijksmuseum. We staan op de derde verdieping van het pand dat bekend staat als het Peper- en Zoutstel. Een toplocatie aan de Weteringschans, verhuurd aan start-ups.

Christiaan Henny (28) heeft zo’n jong bedrijfje waar de groei flink in zit. eFaqt bestaat nog geen drie jaar, er werken al zeventien mensen en Henny opent nu kantoren in Brazilië en Singapore. Vorig jaar won hij de LOEY Starters Award: een prijs voor de beste nieuwe ondernemer in de Nederlandse onlinesector.

Wat eFaqt is? Een ‘studieversneller’, zegt zijn website, die belooft dat je 60 procent sneller en beter gaat leren. Uitroepteken. Henny zelf noemt eFaqt een onlineschriftje. „Net zoals jij nu in je schrift dit interview opschrijft, gebruiken miljoenen mensen nog steeds pen en papier om aantekeningen te maken als ze studeren. Wij hebben dat schriftje gedigitaliseerd. Dat is de basis. In ons schriftje staan ook studietips- en trucjes. Het geeft je aantekeningen van anderen over hetzelfde hoofdstuk, het vertelt je wanneer je moet herhalen, wanneer je pauze moet houden, het maakt een mindmap. Het zorgt ervoor dat je perfect gaat leren.”

De resultaten lijken ernaar te zijn. Op scholen die eFaqt gebruiken, zien docenten het gemiddelde cijfer met 1,5 punt omhooggaan. Gebruikers sturen reacties: ‘Dankjewel, ik ben over!’ Of: ‘Yes, ik heb voor het eerst een 8!’

Had je zelf studieproblemen?

„Ja. Ik heb op zes verschillende scholen gezeten – ik was altijd het lastigste kindje van de klas. Ik had een hele slechte concentratie. En ik ben heel erg dyslectisch. Maar dat is iets wat ik eigenlijk nooit wil zeggen in interviews. Ik wil niet dat het lijkt of eFaqt voor dyslectici is. Dyslexie is een leesprobleem, geen leerprobleem.”

Hoe heb je je studie gehaald?

„Ik stak superveel uren in mijn studie, maar ik haalde in m’n eerste twee jaar maar 30 punten. M’n ouders zeiden: je bent hartstikke slim, je doet gewoon iets verkeerd. Ze huurden een studiecoach voor me. Die legde me de gouden driehoek van studiesucces uit: herhalen, structuur, en jezelf vragen stellen. Toen viel bij mij het kwartje. Het was alsof ik al die tijd met een lepel m’n biefstuk had zitten eten, het lukte gewoon niet. Die coach gaf me mes en vork, ik haalde ineens meer dan 90 studiepunten in een jaar. Leren is een trucje.”

Leren is een trucje?

„Ja! Maar niemand vertelt je dat. Op school wordt er zo weinig aandacht besteed aan studievaardigheden. Je krijgt dure boeken, goede docenten, daar schort het niet aan. Maar uiteindelijk zit een kind thuis, achter zijn boek, totally left alone. En dát is juist het moment waar het om gaat, daar hangen je cijfers van af.”

Daarom bedacht je eFaqt.

„Zeker. Na die coachsessies dacht ik: had ik maar een systeem dat planning en ezelsbruggetjes toepast. Ik ging op zoek, maar vond het nergens. Toen dacht ik: ik ga ’t zelf maken.”

Je won vorig jaar een startersprijs. Ging dat ondernemen je gemakkelijk af?

It takes a thousand days to build a company”, zeggen ze geloof ik. De eerste versie van eFaqt lanceerde ik puur op mijn enthousiasme. Dat was geen succes, ik moest ’m terugtrekken. Daarna ging ik eFaqt aan bedrijven verkopen die werknemers op cursus stuurden. Dat was perfect: ik kon naar hen toegaan voor feedback. Dat leidde tot een versie waarvan we dachten: dit zou ook op de consumentenmarkt kunnen werken. Toen zijn we omhooggeschoten.

„In het begin deed ik alles zelf. Dat vond ik geweldig, maar het was ook een beetje eenzaam en zwaar. Nu zie ik dat lange to-do-lijsten je creativiteit blokkeren. Ik ben niet eens minder gaan werken, maar vooral de goede dingen gaan doen. Ze zeggen weleens: Succes is going from failure to failure without losing enthousiasm.

Hoe behield je je enthousiasme?

„Ik geloof sterk in mijn visie. Ik weet hoe erg leerproblemen zijn. En ik weet dat dit de oplossing is. Ik kon niet aan mezelf verkopen dat ik zou stoppen met eFaqt en al die miljoenen mensen niet zou helpen. Dat is mijn drive.”

Je doet stevige beloftes: 60 procent sneller en beter leren. Is het echt zo simpel?

„Neem de inhoudsopgave. Als een leraar zegt: leer hoofdstuk 4.6 t/m 8.3, dan slaat de gemiddelde student het boek open en begint te lezen. Voor je het weet, heb je 150 pagina’s aan droge data in je hoofd, zonder dat daar enige structuur in zit. Dat kun je nooit onthouden. Hersens kunnen unlimited informatie opslaan, als er maar structuur in zit. En dat is de inhoudsopgave. eFaqt zorgt dat je erover nadenkt waarom paragraaf 3.6 ‘Amsterdam’ überhaupt in hoofdstuk 3 ‘Nederland’ staat. Als je het verband ziet, ga je details veel beter begrijpen.”

Henny strijkt zijn haren opzij. Hij zit met een dubbele espresso tussen twee grote flipboards waarop plannen voor de introductieweken van studenten zijn gekrabbeld – in rode letters staan de ‘best case’- en ‘worst case’-scenario’s. De voertaal in het bedrijfje is Engels, illustreert ook Henny’s taalgebruik vol anglicismen. Bij de introductieweken op universiteiten en hogescholen wil eFaqt weer veel nieuwe gebruikers werven. Nu zijn dat er al enkele tienduizenden, maar Henny wil naar miljoenen.

Is de zesjescultuur een probleem?

„We richten ons op twee groepen: studenten die nu zevens halen en naar negens willen, en studenten die vijven halen en naar zessen moeten. De klassieke zesjesgroep gebruikt geen eFaqt en gaat dat ook niet doen.”

Heb je daarom gekozen voor uitbreiding naar Brazilië en Singapore?

„Het zou dom zijn ons alleen op Nederland te richten, dat is een kleine markt. Het is veel makkelijker om in Sao Paolo 1 miljoen gebruikers te halen dan in Nederland. We zoeken de landen zorgvuldig uit. De competitiedrift tussen studenten moet groot zijn. De downside van niet-slagen in je studie moet groot zijn. Als je in Nederland je studie niet haalt, is dat niet zo’n punt. In Brazilië wel. Wat dat betreft denk ik gewoon heel zakelijk.”

Wat zou jij veranderen als je minister van Onderwijs was?

„De achilleshiel van het Nederlandse onderwijs is zelfstudie. Een gemiddelde student heeft acht contacturen per week, maar hij moet veertig uur per week studeren en. In die overgebleven 32 uur is nul begeleiding, niet één uur. En daar gaat het constant mis. Dat is toch complete waanzin?”