Experiments in Speed: hoe is het om ruim 160 km/u te gaan op je fiets?

Hij zal niet de enige zijn die geïnspireerd raakte door de monsterauto’s die op immense zoutvlakten snelheidsrecords verbreken. Maar de Engelsman Tom Donhou bouwde daarop geen vierwieler, nee hij wilde graag eens kijken hoe hard een fiets eigenlijk kon gaan.

Hij zal niet de enige zijn die geïnspireerd raakte door de monsterauto’s die op immense zoutvlakten snelheidsrecords verbreken. Maar de Engelsman Tom Donhou bouwde daarop geen vierwieler, nee hij wilde graag eens kijken hoe hard een fiets eigenlijk kon gaan.

Donhou bouwt zijn eigen fietsen. Geen flitsend werk uit lage lonenlanden, maar noeste arbeid in een schuur in het weinig schilderachtige Norwich. Zijn land speed record bike is niet van zielloos carbon, maar ruikt naar liefdevol precisiewerk vol lasnaden en ijzervijlsel. En op zo’n authentieke stalen ros, met een buitenblad ruim twee keer zo groot als een normale wielrenfiets, dan eens kijken hoe hard je achter een auto aan kunt rijden.

Het wereldrecord is overigens in handen van de Limburger en oud-profrenner Fred Rompelberg. Donhou vertelt in bovenstaande minidocu hoe dat in de slipstream rijden van een auto hem zo intrigeert. De video, weliswaar wat sloompjes met allerlei slow mowtion-shots, toont liefde voor de fiets en Donhou’s schitterend vakmanschap.

Uiteindelijk komt de Brit niet aan Rompelbergs wereldrecord (bijna 269 km/u). Donhou heeft geen zoutvlakte, dragster of speciaal hiervoor ontwikkelde fiets. Nee, hij wilde gewoon eens kijken hoe hard hij kon op zijn eigen wegfiets. En dat is ruim 128 km/u achter zijn eigen oude Ford Zephyr, en later boven de 160 op de rollerbank.