Doe alsof je thuis bent

Waarom zou je je thuis willen voelen in een hotel, vraagt zich af in deel 6 van een serie over hoteltrends.

Hotel Ett Hem in Stockholm
Hotel Ett Hem in Stockholm

Hi, I’m Ann”, zegt de mevrouw van het hotel. Ze heet me welkom, schudt mijn hand en zegt: „do feel at home”, doe alsof je thuis bent.

Maar ik wil niet doen alsof ik thuis ben. Ik ben namelijk niet thuis, ik ben op reis. Als ik ergens geen behoefte aan heb tijdens een reis, is het me ergens thuis voelen. Ik ben juist op reis gegaan om me niet thuis te voelen. Dat is namelijk de essentie van reizen. Anders was ik wel thuis gebleven.

Ik word echter steeds meer een roepende in de woestijn. Een groeiend aantal hotels zit in een identiteitscrisis; ze willen geen hotel meer zijn, maar spelen vader en moedertje in een soort kneuterige Bibelebontseberg-variant op het principe huis & haard. Het home away from home-gevoel is momenteel de rigueur in hotelland. Dat resulteert in nepinterieurs, hotels oneigen, alsof je bij je oude tante logeert, alsof haar voorouders aan de muur de jouwe zijn. Volgens David Rockwell, ontwerper van heel veel hotels, is het nu vooral zaak de gast op z’n gemak te stellen, hem goed te leren kennen „alsof hij een vriend is”. Ook Francis Ford Coppola, gevierd filmmaker en sinds enige tijd eigenaar en uitbater van vijf zeer succesvolle hotels, zegt dat het gaat om intimiteit en individualisme: kleinschalige hotels die aanvoelen als een thuis. Linda Garland, eigenaar van de idyllische Panchoran Retreat op Bali, beschouwt niet alleen haar gasten als familie, maar ook haar personeel. „We’re all one, big family.” Ze verontschuldigde zich dat ze me geen hand gaf. Ze had namelijk gele koorts, zei ze. Hm. Lekker welkom-thuisgevoel.