Zakenman ruïneert advocaat

René Appel: De advocaat. Anthos, 320 blz. €18,95

Geen thrillerschrijver die de talkshows en de lifestylebijlagen zo goed lijkt bij te houden als René Appel (1945). In De advocaat, zijn dertigste spannende boek, komt de koffie uit Nespresso-cupjes, is de woonkamer ingericht met een modieuze mix van nieuwe en vintage meubels,wordt er botox geïnjecteerd, online gegokt en komen contemporaine onderwerpen voorbij als homovriendelijk personeelsbeleid en een meemoeder die na haar scheiding van de biologische moeder een omgangsregeling met de kinderen eist.

Ook het thema van De advocaat – de zwarte kant van de topadvocatuur – is onmiskenbaar aan de actualiteit ontleend. Bij het schrijven van zijn boek, aldus Appel in zijn verantwoording, liet hij zich onder meer inspireren door het Handboek Holleeder van onderzoeksjournalisten Marian Husken & Harry Lensink en Coen Verbraaks interviewbundel Strafpleiters; kijken in de ziel.

Hoofdpersoon in De advocaat is David Driessen, werkzaam bij het Amsterdamse advocatenkantoor Starrebeek & Starrebeek. De junior loopt over van ambitie en ziet zichzelf al als gevierd advocaat bij De Wereld Draait Door aan tafel zitten. Maar tot zijn ergernis krijgt Driessen steeds eenvoudige zaken toegewezen: een kleptomane, een potloodventer en een echtgenote die haar man met een koekenpan slaat.

Als hij op een dag met succes een kruimeldief heeft bijgestaan, ontmoet hij diens halfbroer, de criminele vastgoedhandelaar Hein Wesseling. Voor Driessen een kans om zich eindelijk met grotere zaken bezig te houden. Hij helpt Wesseling met schimmige vastgoedzaken. De handelaar overlaadt zijn raadsman met cadeautjes: casino- en bordeelbezoek, enveloppen met inhoud, een Rolex, een auto enzovoorts. Eindelijk een beetje spanning in het leven van de strafpleiter.

Zonder dat hij er aanvankelijk erg in heeft, is Driessen advocaat in kwaaie zaken geworden. Zoals zo vaak in Appels psychologische thrillers gaat het snel van kwaad tot erger. Driessens huwelijk staat op springen, hij heeft moeite zijn gokverslaving in toom te houden en de manipulatieve Wesseling neemt zijn consigliere in een houdgreep waaraan die zich niet meer kan ontworstelen.

Na het teleurstellende Goede vrienden (2011) heeft Appel zich gerevancheerd. De advocaat overtuigt: goed en met veel vaart geschreven en met geloofwaardige hoofdpersonen. Op knappe wijze kruipt Appel in het hoofd van Mirjam, de overspelige echtgenote van de advocaat. Driessen is een geloofwaardige loser en Wesseling een even ondoorgrondelijke als intimiderende chanteur. En al is het de lezer snel duidelijk dat De advocaat naargeestig zal aflopen, weet de plot toch te verrassen. Samen met Charles den Tex is René Appel nog altijd met afstand de beste thrillerschrijver van Nederland.