Sterke comeback van reiswebsite Priceline

Reiswebsite Priceline versterkt met forse groei zijn greep op de sector. Het aandeel is op weg naar een mijlpaal.

Aandelen in het onlinereisbureau Priceline.com naderden gisteren de magische grens van 1.000 dollar (750 euro), nadat de reiswebsite opnieuw een flinke stijging van zijn kwartaalwinst meldde. Vooral een forse toename van boekingen op de internationale markt bij onder meer dochterbedrijf Booking.com, gevestigd in Amsterdam, dreef de aanhoudende groei van de Amerikaanse internetonderneming.

De koers van het aandeel van Priceline liep bij handel na het sluiten van de Amerikaanse beurzen op met meer dan 6 procent, tot ruim 984 dollar (736 euro) aan de Nasdaq. Priceline, dat al geruime tijd bezig is aan een opmerkelijke groeispurt, heeft de hoogste koers van alle bedrijven in de toonaangevende beursindex S&P 500. Het aandeel is dit jaar 51 procent in waarde gestegen.

Aanleiding voor de ongekende klim is een gestage groei van klandizie bij Priceline, terwijl de voornaamste concurrent, Expedia, het moeilijk heeft. In het tweede kwartaal groeide de omzet van Priceline tot 1,68 miljard dollar, een stijging van 27 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst liep op met 24 procent, tot 437 miljoen dollar. In de afgelopen vijf jaar is de omzet elk jaar gemiddeld 50 procent gestegen.

De stevige groei bij het bedrijf heeft te maken met meer uitgaven aan reizen onder consumenten. Wegens het economische herstel ziet Priceline boekingen van vluchten, huurauto’s en vooral hotelkamers toenemen – van april tot en met juni met 38 procent vergeleken met 2012, tot ruim 10 miljard dollar.

Buiten Noord-Amerika liep het aantal reserveringen het sterkst op, met 44 procent. In Europa doet Priceline, ondanks de aanhoudende crisis, uitstekende zaken met Booking.com, de site voor reserveringen van hotelkamers die het in 2005 verwierf. In Azië werkt Priceline onder de naam Agoda.com. In het tweede kwartaal kocht het bedrijf Kayak Software, een internetdienst die prijzen van verschillende aanbieders met elkaar vergelijkt.

Met dat internationale pakket heeft Priceline de overhand gekregen op Expedia, dat vorige maand een daling van de kwartaalwinst met 32 procent rapporteerde. Het bedrijf weet die terugloop aan de afstoot van Travelocity en stagnatie in Zuid-Europa. Orbitz rapporteerde gisteren een omzetgroei van 12 procent, tot 226 miljoen dollar.

Priceline voorspelt verdere groei, aangenomen dat de economie verder aantrekt in de Verenigde Staten. Bovendien zou economisch herstel in Europa Booking.com nog verder ten goede komen. Voor het derde kwartaal verwacht het bedrijf dat de omzet met 23 tot 30 procent zal stijgen. Analisten rekenen op 29 procent groei, tot 2,2 miljard.

Mogelijk gaat het bedrijf eerst richting een viercijferige aandelenprijs. De spectaculaire herrijzenis van de koers van Priceline is niet zonder ironie, want het bedrijf bereikte al eens grote hoogten aan het einde van de jaren negentig, voor de uiteenspatting van de dotcomzeepbel. Volgens waarnemers is de huidige waarde van het aandeel, gezien de achterliggende omzet- en winstcijfers, niet buitensporig.