Slim koopt, lapt dan op en jaagt de concurrentie weg

Carlos Slim heeft een duidelijke modus operandi. Hij zoekt een springplank om zijn miljardenimperium telkens verder uit te breiden. Zo werkt dat, voor iemand die op zijn elfde al begon met aandelen kopen.

Carlos Slim: de een na rijkste man ter wereld
Carlos Slim: de een na rijkste man ter wereld Foto Bloomberg

Hij is eigenlijk best gewoon gebleven, verbazen buitenstaanders zich. Draagt geen dure schoenen, horloges of pakken. Woont nog steeds in een huis met een bescheiden zwembad. Hij heeft ‘maar’ twee dure hobby’s: Cubaanse sigaren roken en Europese kunst verzamelen, het liefst van Auguste Rodin.

Toch is de 73-jarige Carlos Slim Helú alles behalve gewoon. Het vermogen van Slim is even groot als dat van 73 procent van de Mexicaanse bevolking tezamen (112 miljoen mensen). Hij wisselt al jaren van positie als rijkste man ter wereld met die andere heel erg rijke man: Bill Gates. Slim heeft een geschat vermogen van 54,4 miljard euro, Gates heeft nu 450 miljoen euro meer.

Slim bezit ruim tweehonderd bedrijven, geïncorporeerd in zijn imperium Grupo Carso – een samentrekking van Carlos en Soumaya, de naam van zijn vrouw. Zij overleed in 1999 aan nierfalen.

„In de hedendaagse geschiedenis is er geen equivalent van iemand die een grote economie zo overweldigend domineert als Slim”, schreef de New Yorker in 2009 in een profiel over de Mexicaanse multimiljardair. Want wie in Mexico geld uitgeeft, vergroot het vermogen van Slim. Hij bezit winkels, restaurants, verzekeringsmaatschappijen, mijnen, banken.

Slim begon op jonge leeftijd. Naar eigen zeggen kocht de Mexicaan al op zijn elfde zijn eerste aandelen. Met 26 jaar stond was hij miljonair. Begin jaren tachtig, gedurende de economische crisis in Mexico, kocht Slim ’s lands grootste verzekeringsmaatschappij.

Een decennium later deed Slim de aankoop die nog altijd de kern van zijn imperium vormt: telecombedrijf Telmex. Het staatsbedrijf werd door toenmalig president Carlos Salinas aan hem verkocht voor 1,7 miljard euro. Fraude, noemen critici de verkoop, een vriendenprijsje. Telmex werd de basis van het huidige beursgenoteerde América Móvil, in eigen land absolute marktleider in zowel vaste als mobiele telefonie. Het concern is circa 80 miljard dollar waard.

Een OESO-rapport bekritiseerde de monopoliepositie van Slim op de Mexicaanse telecommunicatiemarkt. Andere telecombedrijven klagen dat ze er geen poot aan de grond krijgen. Het rapport stelt dat de belprijzen in Mexico té hoog zijn door Slims ijzeren greep.

In 2009 leende Slim 250 miljoen euro aan de New York Times, dat in crisis verkeerde. Met acht procent van de aandelen in handen, is hij inmiddels de op een na grootste aandeelhouder van de Amerikaanse krant.

Zo is de strategie van Slim al jaren te typeren: hij koopt (noodlijdende) bedrijven goedkoop, lapt ze op en verdringt vervolgens alle concurrentie.

Hij leerde het ondernemerschap van zijn vader, de Libanese Julián Slim. Begin twintigste eeuw reisde die zijn broers achterna naar Mexico. Hij begon er een kruidenierszaak. De winkel vormde het begin van het familiefortuin. Belangrijker waren de zakelijke adviezen die vader Slim gaf aan zijn zoon. De voornaamste: familiebanden zijn de sterkste banden. Hij nam het advies ter harte. De zes kinderen van Slim junior bekleden overal in zijn imperium functies.