Sms’en tijdens het autorijden geen probleem? Kijk dan eens deze docu

Vermaard regisseur Werner Herzog, bekend van films als Grizzly Man en Into The Abyss, heeft een documentaire gemaakt over het gevaar van sms’en tijdens het autorijden. Amerikaanse families en daders vertellen over het leed dat zulk rijgedrag kan veroorzaken.

Screenshot Youtube.com

Vermaard regisseur Werner Herzog, bekend van films als Grizzly Man en Into The Abyss, heeft een documentaire gemaakt over het gevaar van sms’en tijdens het autorijden. Amerikaanse families en daders vertellen over het leed dat zulk rijgedrag kan veroorzaken.

Zo leren we in ‘From One Second To The Next’, zoals de documentaire heet, het 8-jarige jongetje Xzavier kennen, dat nu voor de rest van zijn leven in een rolstoel moet zitten omdat hij werd aangereden door een vrouw die met haar telefoon bezig was tijdens het autorijden. Maar we horen ook van Chandler Gerber, die ‘I love you’ aan het typen was toen hij een ongeluk veroorzaakte waarbij drie mensen om het leven kwamen.

De documentaire is een langere versie van aan elkaar gemonteerde korte portretten die Herzog maakte voor de bewustmakingscampagne ‘It Can Wait‘. Die campagne had als doel om het sms’en tijdens het autorijden te beteugelen en is gesponsord door het Amerikaanse telecommunicatieconcern AT&T. Uit cijfers van de National Highway Traffic Safety Administration blijkt dat er in 2011 meer dan drieduizend mensen om het leven gekomen zijn door afgeleide automobilisten.

De filmmaker vertelde aan persbureau AP hij zich aangetrokken voelde tot het filmproject omdat het gaat om “catastrofale gebeurtenissen die het leven van families ontwrichten”:

“In één seconde zijn complete levens verwoest of voor altijd veranderd. Ik wist dat ik dat soort emotionele weerklank kon weergeven. Ik neem niet deel aan het sms’en en autorijden - ik sms zelfs überhaupt niet - maar ik zie dat er iets gaande is in de geciviliseerde wereld dat ons met hevige kracht tegemoetkomt.”

Bekijk de hele documentaire op YouTube:

De documentaire ging gisteren in première in Los Angeles en is verspreid aan ruim veertigduizend scholen in de Verenigde Staten.