Veel schippers binnenvaart in financiële problemen

Eerder deze zomer moesten Nederlandse binnenvaartschippers die wel vracht te vervoeren hadden veelal stilliggen vanwege ene te hoge waterstand.
Eerder deze zomer moesten Nederlandse binnenvaartschippers die wel vracht te vervoeren hadden veelal stilliggen vanwege ene te hoge waterstand. ANP / Evert-Jan Daniels

Driekwart van de schippers op grote binnenvaartschepen verkeert in financiële problemen. Directeur Erik van Toor van de Binnenvaart Branche Unie zegt dat “een groot deel van deze schippers de aflossingen op hun hypotheek niet kan voldoen”. Een deel kan zelfs de rente niet betalen, schrijft NRC Handelsblad vanmiddag.

De crisis onder schippers op grote binnenvaartschepen die ‘droge lading’ als grondstoffen en containers vervoeren, wordt veroorzaakt door de aanhoudende economische malaise en een grote overcapaciteit. Die overcapaciteit is ontstaan doordat tussen 2002 en 2008 veel geld is geïnvesteerd in grote schepen met een lengte van meer dan 86 meter die grondstoffen of containers vervoeren. “Er is veel lucht in de sector gepompt”, zegt Van Toor. In totaal gaat het om zo’n 1.100 schepen.

Volgens kenners van de binnenvaartsector verlenen banken op grote schaal uitstel van aflossing. Een reeks faillissementen zou de problemen alleen maar verergeren, zo is de gedachte. Als een schip failliet wordt verklaard en voor een lager bedrag wordt geveild, kan de koper er tegen lagere kosten mee gaan varen. Daarmee ontstaat een neerwaartse spiraal: andere schippers verliezen vracht en komen verder in nood.

De Rabobank is veruit de grootste bank in de sector. Een woordvoerder bevestigt dat “ook bij onze klanten op basis van individuele afspraken sprake is van geheel of gedeeltelijk uitstel van aflossing”. “Met name grote, nieuwe schepen zijn niet in staat hun financieringslasten op te varen”, aldus de woordvoerder. ING noemt inkrimping van de vloot “onvermijdelijk”.