Een Nederlander is onafscheidelijk van zijn fiets. Waarom, wilde de BBC weten

Geen uitzonderlijk plaatje in Nederland: Een vrouw op de fiets met een hond in Amsterdam.
Geen uitzonderlijk plaatje in Nederland: Een vrouw op de fiets met een hond in Amsterdam. Foto ANP/Martijn Beekman

Nederland heeft meer fietsen dan inwoners, en in steden als Amsterdam en Den Haag wordt ruim 70 procent van de reizen per fiets afgelegd. Anna Holligan is Den Haag-correspondente voor de BBC, eigenaar van een omafiets, en ze stelde zichzelf deze zomer de vraag: hoe zijn Nederlanders zo onafscheidelijk van hun fiets geworden?

Om daar achter te komen schetst ze eerst kort de fietsgeschiedenis van Nederland. Voor de Tweede Wereldoorlog was de fiets al het voornaamste vervoermiddel, maar tijdens de jaren vijftig en zestig moest de tweewieler plaats maken voor de auto in veel Europese landen, zo ook in Nederland. Dit leidde tot een groot aantal auto-ongelukken en in 1971 tot ruim drieduizend verkeersdoden in ons land, onder wie 450 kinderen.

Een geschiedenisles met beeld:

Journalist Vic Langenhoff was verantwoordelijk voor een artikel genaamd Stop de Kindermoord, een artikel dat hij schreef nadat zijn eigen kind overleed na een ongeval in het verkeer. Er werd een beweging naar het artikel vernoemd en er kwamen acties. Daarnaast werd door de oliecrisis van 1973 in het Midden-Oosten het enthousiasme voor het hebben een auto behoorlijk getemperd.

In de jaren 70 kwamen de fietspaden

Dit zijn twee factoren die de overheid deden besluiten de infrastructuur voor fietsen rigoureus te verbeteren, wat resulteerde in aparte fietspaden met een glad oppervlak naast de autoweg zoals we die nu nog kennen.

De Britse lezers maken vervolgens kennis met de manier waarop we kinderen hier zo ongeveer eerder leren fietsen dan lopen, hoe fietsen zelfs op de basisschool onderdeel is het van het onderwijsprogramma en hoe baby’s, kleine kinderen en huisdieren worden vervoerd in bakfietsen. Daarnaast wordt de ingenieuze manier getoond waarop er plek gemaakt is voor fietsen bij de centrale stations in grote steden en bij scholen, kantoren en winkels. En dat fout parkeren ook bij fietsen beboet wordt.

Drukte en dus overal fietsers in het Vondelpark tijdens een van de warmste dagen van het jaar. Foto ANP/Robin van Lonkhuijsen

Nederlanders hebben liever een doorleefde dan een blitse nieuwe fiets

Holligan sprak met Nederlanders over het fietsen, en ontdekt hoezeer het fietsen vervlochten is met ons dagelijks leven, en dat het hebben van een zichtbaar oude, doorleefde fiets eigenlijk meer status met zich meebrengt dan een dure nieuwe fiets: een fiets is een metgezel waar je veel mee beleeft. Dat mag best zichtbaar zijn.

Wat de BBC-journalist nog meer opviel: Nederlanders fietsen niet in sportkleren, dragen geen helm en voelen zich veilig tussen het overige verkeer. Lees het volledige verslag van Holligan op de site van de BBC om kennis te maken met de Nederlandse fietscultuur vanuit Brits perspectief.

Vorig jaar verscheen een korte documentaire van StreetFilms waarin Amerikanen studie maken van de fenomenale infrastructuur voor fietsers in Nederland:
http://www.youtube.com/watch?v=22XM8-YTC98&hd=1