Omzet en winst DSM verder gegroeid

DSM’ heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van chemiebedrijf tot Life Sciences en Materials Sciences-onderneming. Die strategie lijkt het bedrijf goed te doen. De winst en omzet laten een stijgende lijn zien dit jaar.
DSM’ heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld van chemiebedrijf tot Life Sciences en Materials Sciences-onderneming. Die strategie lijkt het bedrijf goed te doen. De winst en omzet laten een stijgende lijn zien dit jaar. Foto ANP / Lex van Lieshout

DSM heeft zijn omzet en operationele winst tussen april en juni flink zien groeien. Het Heerlense chemiebedrijf boekte afgelopen kwartaal negen procent meer omzet. De inkomsten van de voormalige Nederlandse Staatsmijnen kwamen daarmee uit op bijna 2,5 miljard euro. Dat meldde DSM vandaag bij het bekendmaken van de tweedekwartaalcijfers.

Vooral de voedingsmiddelenpoot van DSM deed het afgelopen kwartaal goed. De verdiensten van die tak stegen met 23 procent in vergelijking met een jaar eerder. Ook de operationele winst steeg, met negentien procent ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar. De inkomsten na aftrek van de kosten kwamen uit op 345 miljoen euro, tegen 290 miljoen in dezelfde periode vorig jaar en 311 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar.

DSM zag zijn nettowinst het afgelopen kwartaal bovendien bijna verdriedubbelen, van 41 miljoen euro vorig jaar naar 112 miljoen dit jaar. Toch laat DSM de verwachte operationele winst ongewijzigd op 1,4 miljard. Het chemiebedrijf heeft naar eigen zeggen nog steeds last van de moeizame macro-economische omstandigheden, met name in Europa.

Feike Sijbesma, ceo van DSM, zegt in een verklaring blij te zijn met het “momentum” in de voedingsindustrie. Het bedrijf wil zich de rest van het jaar blijven concentreren op verdergaande integratie en synergie in het bedrijf.