Google-oprichter regelde kookshow kweekburger

„Het grootste pr-evenement van het jaar is gelukt”, twitterde Anya Du Sauzay gisteravond om half tien. Met recht. De senior accountmanager van Ogilvy PR had 230 journalisten uit de hele wereld bijeengekregen voor de proeverij van de eerste kweekburger ter wereld. Gemaakt door een Maastrichtse hoogleraar.

Hoe kwam hoogleraar vasculaire fysiologie Mark Post in Londen terecht, en bij een van de grootste communicatiebureaus ter wereld? Er werd wetenschappelijk geen nieuwe productiemethode gepresenteerd, noch nieuw onderzoek. Maar Post haalde toch de media van Japan tot de VS.

De investeerder van het kweekvleesproject, Google-oprichter Sergej Brin, kwam met het idee Ogilvy PR in te huren. Brin dacht ook mee over de presentatie en heeft het pr-bureau betaald, vertelt Post. „Hij kent de mensen daar en heeft de middelen om het zo te financieren.”

Ogilvy bedacht de gelikte opzet met een ‘kookshow’. Het communicatiebureau is een van de grootste ter wereld, met 69 kantoren. Het is een dochteronderneming van reclamebureau Ogilvy & Mather, dat onder andere werkt voor American Express, BP, Unilever (Dove) en IBM, en dat vorige maand voor het tweede achtereenvolgende jaar werd uitgeroepen tot beste reclamebureau ter wereld. Het Londense kantoor heeft net Vodafone als klant binnengehaald.

Londen werd gekozen voor de proeverij omdat in de Britse hoofdstad meer dan 4.000 internationale journalisten werken. „Ons idee was om het voor de pers te presenteren”, zegt Post. Bovendien is het een mooie manier nieuwe investeerders te trekken.

Post staat achter de ‘kookshow’. De inhoudelijke boodschap die hij wilde overbrengen – het is mogelijk om met deze techniek vlees te maken dat gegeten kan worden, en er is een serieus probleem hebben met de vleesproductie – is overgekomen: „Die boodschappen zijn niet noodzakelijkerwijs voor een wetenschappelijk publiek, daarom hebben we dit format gekozen.”

„Als dit de enige manier van publicatie is heb je wel een probleem”, erkent hij. „Maar als je ook wetenschappelijk publiceert niet. Ik doe al twintig jaar vasculair onderzoek, daar is nog nooit een televisiestation op af gekomen omdat er geen publieke interesse is, terwijl ik dat net zo’n belangrijk onderwerp vind als het kweekvlees.”