Europese Commissie: US Airways en American Airlines mogen fuseren

US Airways- en American Airlines-vliegtuigen.
US Airways- en American Airlines-vliegtuigen. Foto EPA / Ralph Lauer

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen US Airways en American Airlines mogen met elkaar fuseren. Dat heeft de Europese Commissie vandaag bepaald, meldt persbureau AP.

US Airways en American Airlines zijn de enige maatschappijen die zonder tussenstop tussen Londen en Philadelphia vliegen. Door de fusie zou de nieuwe samenvoeging het alleenrecht krijgen voor directe vluchten op die transatlantische route. Door gedane toezeggingen van beide maatschappijen om de concurrentie op de lijn te stimuleren, is er volgens de commissie echter niet langer sprake van een dreigend monopolie op de lijn Londen-Philadelphia.

De maatschappijen hebben er onder andere mee ingestemd dagelijks een stijg- en landmoment op London Heathrow vrij te maken voor eventuele concurrenten. US Airways en American Airlines hebben ook andere maatregelen aangekondigd om het gemakkelijker te maken voor andere maatschappijen om directe vluchten tussen Londen en Philadelphia aan te bieden.

Daardoor ziet de Europese Commissie niet langer bezwaren tegen de fusie tussen beide maatschappijen. Volgens een woordvoerder van de Europese Commissie zou de route zonder deze concessies zijn gemonopoliseerd door de gefuseerde bedrijven. Op de andere transatlantische routes blijft volgens de woordvoerder genoeg concurrentie bestaan, waardoor daar geen monopolie dreigt.

Amerikaanse mededingingsautoriteiten moeten fusie nog goedkeuren

American Airlines en US Airways kondigden in februari van dit jaar aan te fuseren. Het nieuwe bedrijf, dat American Airlines zal heten, wordt daarmee de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld, met 6.500 vluchten per dag, een vloot van 950 toestellen, 94.000 werknemers en een marktwaarde van meer dan 7,5 miljard euro. Het fusiebedrijf heeft volgens persbureau Reuters een waarde van elf miljard dollar (8,3 miljard euro). Het bedrijf wordt zo een grote concurrent voor de huidige marktleiders.

Het plan moet nog worden goedgekeurd door de Amerikaanse mededingingsautoriteiten. Door de transactie kunnen de overblijvende vliegtuigmaatschappijen namelijk hogere prijzen gaan berekenen voor vliegtickets omdat er minder concurrentie is. De fusie wordt naar verwachting op 15 augustus in een hoorzitting besproken. Volgens AP kan een goedkeuring door de Amerikaanse mededingingsautoriteiten, in tegenstelling tot de reeds verwachte goedkeuring door de Europese Commissie, meer moeite gaan kosten. Vorige week gingen aandeelhouders van US Airways wel al akkoord.

American Airlines vroeg eind 2011 faillissement aan. Onder toezicht van de rechtbank onderhandelde American Airlines met schuldeisers, banken, werknemers en aandeelhouders om tot een oplossing te komen. Schuldeisers van het bedrijf hadden op een fusie aangedrongen om het bedrijf weer gezond te maken. Het bedrijf mocht tijdens de herstructurering wel nog gewoon doorvliegen.