NS: vanmiddag minder treinen door hitte - ‘dit is paniekvoetbal’

De NS rijdt vanmiddag met minder treinen vanwege de tropische hitte. Op enkele trajecten rijden sprinters en intercity’s twee keer per uur in plaats van vier keer per uur. Eventuele storingen als gevolg van de hitte kunnen zo sneller worden opgelost, meldt de NS.

De sprinters worden vanmiddag geschrapt op de trajecten tussen Breukelen en Veenendaal Centrum, Rotterdam en Vlaardingen, Leiden en Gouda, Den Haag Centraal en Dordrecht, en Rotterdam en Gouda Goverwelle.
De sprinters worden vanmiddag geschrapt op de trajecten tussen Breukelen en Veenendaal Centrum, Rotterdam en Vlaardingen, Leiden en Gouda, Den Haag Centraal en Dordrecht, en Rotterdam en Gouda Goverwelle. Foto ANP / Robin Utrecht

De NS rijdt vanmiddag met minder treinen vanwege de tropische hitte. Op enkele trajecten rijden sprinters en intercity’s twee keer per uur in plaats van vier keer per uur. Eventuele storingen als gevolg van de hitte kunnen zo sneller worden opgelost, meldt de NS.

Met name in de Randstad wordt op een aantal trajecten meer ruimte gemaakt in de treindienst. Tussen Amsterdam en Enkhuizen, en Rotterdam en Utrecht rijden minder intercity’s. De sprinters worden geschrapt op de trajecten tussen Breukelen en Veenendaal Centrum, Rotterdam en Vlaardingen, Leiden en Gouda, Den Haag Centraal en Dordrecht, en Rotterdam en Gouda Goverwelle. De NS raadt reizigers voor vertrek aan om de actuele vertrektijden te raadplegen voor vertrek.

Volgens een woordvoerder van de NS is tot de aangepaste dienstregeling besloten door de aangekondigde extreme warmte:

“Het is niet zo dat we boven een specifieke temperatuur overgaan op een gewijzigde treindienst, want het weer is een combinatie van factoren. Door de extreme warmte die nu is aangekondigd, hebben we besloten in de Randstad meer ruimte te maken in de treindienst. Het is dus niet zoals met de sneeuwval, dat we een landelijk aangepaste dienstregeling hebben.”

NS en Prorail hebben vandaag verder extra storingsploegen klaarstaan om eventuele problemen snel op te lossen. Ook staan er locomotieven klaar om eventuele gestrande treinen zo snel mogelijk weg te slepen. “We willen snel kunnen handelen als dit soort problemen zich voordoen. Door lucht in de dienstregeling te brengen, ontstaat er geen filevorming en kan een nieuwe locomotief er sneller zijn als een trein strandt”, aldus de woordvoerder.

Vanmiddag tussen 32 en 36 graden

De temperaturen bereiken vanmiddag een hoogtepunt. Volgens het KNMI liggen de middagtemperaturen tussen de 32 en 36 graden. De hoge temperaturen die worden verwacht, kunnen effect hebben op treinen en het spoor. Treinen gaan sneller kapot en door de warmte kan het spoor uitzetten.

Op 22 juli strandde in de hitte een trein bij Schiedam. Acht passagiers raakten onwel toen de trein zonder stroom kwam te zitten en de airconditioning uitviel. De ruim tweehonderd inzittenden zaten ruim een halfuur vast in een snikhete trein. De problemen waren toen het gevolg van een defect aan een bovenleiding. Door extra locomotieven klaar te zetten, kan de NS als dit soort gevallen zich vandaag voordoen sneller ingrijpen.

Belangenorganisatie: dit is paniekvoetbal

Belangenorganisatie Maatschappij voor Beter OV is niet blij de beslissing van de NS. Volgens een woordvoerder dient het uitdunnen van de treindienst geen enkel doel. “Dit is niets meer of minder dan paniekvoetbal.”

De organisatie vreest dat het nu in de resterende treinen extra druk wordt:

“In plaats van alles op alles te zetten om de treindienst naar behoren uit te voeren, kiest de spoorsector nu voor een zwaktebod. Bovendien zal het in de resterende treinen extra druk zijn, hetgeen met dit warme weer bepaald niet prettig is.”