Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.

Economie

‘Gespreksregels ProRail zorgen voor gevaar op spoor’

Militaire gespreksvoorschriften waarmee machinisten en treindienstleiders moeten communiceren, zorgen voor gevaarlijke situaties op het spoor. Daarvoor waarschuwt een groep treindienstleiders in een brief aan de directie van Prorail, schrijft de Volkskrant vandaag. De regels leiden regelmatig tot spraakverwarring en onnodig lange gesprekken.

Het NAVO-alfabet waarmee machinisten en treindienstleiders moeten communiceren, zorgt voor gevaarlijke situaties op het spoor.
Het NAVO-alfabet waarmee machinisten en treindienstleiders moeten communiceren, zorgt voor gevaarlijke situaties op het spoor. Foto ANP / Jerry Lampen

Militaire gespreksvoorschriften waarmee machinisten en treindienstleiders moeten communiceren, zorgen voor gevaarlijke situaties op het spoor. Daarvoor waarschuwt een groep treindienstleiders in een brief aan de directie van ProRail, schrijft de Volkskrant vandaag. De regels leiden regelmatig tot spraakverwarring en onnodig lange gesprekken.

Sinds vorig jaar moeten de spoorwerkers met het NAVO-alfabet communiceren, zoals ook militairen doen. Zo wordt spoor 13c uitgesproken als ‘een-drie-Charlie’. Verder moet elk gesprek worden beëindigd met het woord ‘over’.

Vrijwel alle treindienstleiders van de verkeerspost Utrecht hebben de brief volgens de Volkskrant ondertekend. Utrecht is het belangrijkste spoorknooppunt van Nederland. In de brief refereren de treindienstleiders aan enkele incidenten die ontstonden door de communicatievoorschriften. Zo stonden ambulancebroeders bij een onwelwording tussen spoor een en twee terwijl ze op spoor twaalf moesten zijn.

NS en ProRail voerden de regels in omdat ze zich moeten houden aan de Europese richtlijnen en op aanbeveling van de Inspectie Leefomgeving en Transport. In een reactie in de krant stellen de spoorbedrijven dat “eenduidige communicatie tussen treindienstleiders en machinisten van groot belang is voor de veiligheid op het spoor”. (Novum)