Chocoladegeur stuwt boekenverkoop

HAARLEM - Chocolade euromunt in een spaarpot.
HAARLEM - Chocolade euromunt in een spaarpot. Foto ANP/ KOEN SUYK

De geur van chocolade werkt boekenverkoop in de hand, meldt NRC Handelsblad vandaag. Opmerkelijk omdat uit eerder onderzoek bleek dat een geurtje meestal alleen gunstig is als er een associatie is met het te verkopen product.

Het onderzoek werd gedaan door Belgische psychologen, die hun onderzoeksresultaten hebben gepresenteerd in een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Environmental Psychology. ‘Een observator die de onderzoeksvragen niet kende’, schrijft NRC Handelsblad:

‘turfde het gedrag van ruim 200 klanten in een boekwinkel (zonder koffiehoek), met en zonder chocoladegeur. Uit diens observaties bleek: als de chocoladegeur er hing, gingen mensen twee tot drie keer zo vaak de achterkanten van verschillende boeken lezen en daarna een praatje maken met het winkelpersoneel. Als er geen geur hing, gedroegen mensen zich veel doelgerichter: is het boek dat ze zoeken aanwezig?’

Gevolg was een stijging van de boekenverkoop van 5 procent.