Superheldin die ook taart bakt

Uitgeverij Marvel Comics brengt een nieuw boekengenre op de markt: chicklit met superheldinnen als hoofdpersonage.

She-Hulk

Stripboekenuitgever Marvel Comics probeert deze zomer met partner Hyperion Books een voet tussen de deur te krijgen van de chicklitmarkt. En dat doen ze met twee boeken: The She-Hulk Diaries en Rogue Touch.

In de eerste worstelt het nichtje van de Hulk, She-Hulk, à la Ally McBeal met haar carrière als topadvocate, haar liefdesleven en uiteraard een superschurk. De hoofdrol in het tweede boek is voor een van de populairste vrouwen onder de mutante X-Mannen: Rogue. Nadat zij met haar ontluikende krachten haar eerste vriendje in coma heeft gebracht, vlucht zij en wordt ze verliefd op een andere mutant waarna een Bonnie & Clyde-achtige roadtrip volgt.

Volgens Hyperion-hoofdredacteur Elisabeth Dyssegaard is het verkennen van de boekenmarkt voor vrouwen een logisch gevolg na de successen van films als Spider-Man, Iron Man, The Avengers en X-Men. „Wij denken dat de boeken aantrekkelijk zijn voor zowel mannelijke als vrouwelijke stripboekenlezers, maar vooral dat ze superhelden introduceren bij vrouwen via een medium waar ze mogelijk al van houden”, aldus Dyssegaard in het tijdschrift Publishers Weekly begin dit jaar.

Met The She-Hulk Diaries en Rogue Touch willen Marvel en Hyperion meevaren op het succes van Twilight en The Hunger Games. Boeken én verfilmingen die laten zien dat vrouwen en fantasievolle verhalen werken. Of de uitgevers goud in handen hebben is nog niet duidelijk, de boeken staan in ieder geval nog niet op de bestsellerlijsten in de Verenigde Staten.

De reacties van fans zijn in ieder geval overwegend positief, al is de kritiek op het gebruik van het medium chicklit groot. Zo beschouwen sommige fans het tientallen jaren oude bronmateriaal als heilig, en willen ze hun helden niet terugzien in een stuiverroman.

Maar er is ook kritiek van vrouwen die de verhalen zien als een belediging van de sekse. „De twee boeken moeten volgens de uitgevers sterke en slimme vrouwen laten zien, maar de hoofdpersonen worden gedegradeerd tot het zoeken van liefde en geluk”, schrijft schrijfster Alicia Lutes op Hollywood.com. „Alsof vrouwen maar geprogrammeerd zijn voor twee dingen. Nee wacht, vier dingen; iedereen weet dat vrouwen ook mode en taarten bakken belangrijk vinden.”

Hoewel de kritiek van Lutes er een is op de chicklit in het algemeen, raakt zij een gevoelige snaar. Van de elf superheldenfilms die dit jaar uitkomen heeft geen enkele superheldin de hoofdrol of een leidende rol. Zelfs in de stripboeken zijn de vrouwelijke hoofdrolspelers nog vaak edelfiguranten met boezem. Lutes: „Waarom zorgen we er niet eerst voor dat die vrouwen meer doen dan alleen maar de mannelijke lezers prikkelen?”

Uitgever Dyssegaard ziet in ieder geval een beeld voor zich waar „een vrouw en haar partner naast elkaar op de bank zitten te lezen”. Zij met haar superhelden-chicklit, hij met zijn stripboeken.

Een leuk plaatje voor de marketingafdeling, maar misschien is die bank een goed startpunt om eens een discussie aan te zwengelen over die rondborstige mannenfantasieën in ‘zijn’ stripboeken.