Spaanse rampmachinist werd gebeld – door de spoorwegen

De machinist van de Spaanse ramptrein was op het moment van het ongeluk aan de telefoon. Twee minuten voordat hij vorige week woensdag zijn trein met veel te hoge snelheid een scherpe bocht in liet gaan, werd hij gebeld op zijn mobiele werktelefoon door een collega van spoormaatschappij Renfe. Dit blijkt uit een eerste analyse van de zwarte dozen, zoals justitie die gisteren bekendmaakte.

Op de geluidsopnames lijkt machinist Francisco Garzón van zijn gesprekspartner instructies te ontvangen. Ook klinkt bij 192 kilometer per uur het geluid van ritselende papieren. Driehonderd meter voor het ongeluk, als de trein uit een tunnel komt en de bocht zichtbaar wordt, weet hij nog af te remmen van 184 naar 153 kilometer. Als maximumsnelheid geldt daar echter 80 kilometer.

Renfe verspreidde gisteren meteen de interne handleiding voor machinisten. Deze verbiedt de werktelefoon te gebruiken in de stuurcabine, behalve in noodgevallen. Communicatie met de buitenwereld verloopt via een cabinesysteem. In meerdere Spaanse media vertellen machinisten dat ze in de praktijk toch vaak mobiel gebeld worden door verkeersleiders of kantoor.

El Pais sprak collega’s van Garzón, die sinds zijn voorlopige vrijlating is ondergedoken. Zij zeggen dat hij werd gebeld over een nieuw station dat sinds begin juni in het traject is opgenomen. Dit station zou hij echter pas anderhalf uur later aandoen. Vraag is waarom hij dan niet gebeld werd tijdens een van de stops die hij nog zou maken. In zijn verhoor zondag voor de rechter sprak Garzón niet over het telefoongesprek. Volgens collega’s omdat hij „er niemand bij wil lappen”.

Bij de ramp kwamen 79 mensen om, ook passagiers uit Algerije, Brazilië, de Dominicaanse Republiek, Frankrijk, Italië, Mexico en de VS.