Overspel voorbij het avontuurtje

28 Hotel Rooms. Regie: Matt Ross. Met: Marin Ireland, Chris Messina. In: 4 bioscopen.

Hoeveel stadia zou de liefde kennen? Achtentwintig? Evenveel als de hotelkamers waar de anonieme man en vrouw uit 28 Hotel Rooms de liefde bedrijven? Op een gegeven moment zijn ze zo vertrouwd met elkaar geworden dat ze niet eens meer de liefde wíllen bedrijven. Wordt een liaison ergens tussen de twintigste en de achtentwintigste ontmoeting een relatie? Ook als er een thuis is en een ander leven?

Het regiedebuut van acteur Matt Ross houdt het midden tussen 9 Songs van Michael Winterbottom, vol ongeremde seks, en Brief Encounter, de klassieker van David Lean die de seksuele mores van de jaren veertig vertaalde in smachtend verlangen en schuldgevoel.

Al die overeenkomsten met eerder werk zijn niet erg. Overspel is immers een variatie op een thema. Het maakt dat al dat vreemdgaan op een of andere manier heel vertrouwd voelt.

28 Hotel Rooms is in de meest letterlijke zin van het woord een ‘Kammerspiel’: de intimiteit van de hotelkamers (die we op een enkel uitstapje naar een hotelbar na nauwelijks verlaten) geeft alle ruimte voor de psychologie van de personages, en hun geworstel met de behoefte aan een grote romantische ontsnapping uit de alledaagsheid van hun levens. Maar het resultaat is, anders dan zij hopen, clandestien en claustrofobisch. Tegelijkertijd heeft hun heimelijke affaire een emotionele impact die misschien wel dieper gaat dan het clichébeeld van het avontuurtje in de meeste andere films toelaat.