Kruiskrabben als een politieman

The Heat. Regie: Paul Feig. Met: Sandra Bullock, Melissa McCarthy, Demian Bichir. In: 75 bioscopen.

De Amerikaanse filmcolumnist Mark Harris tweette dat toen The Heat in Amerika in première ging de grote studio’s maar liefst 84 dagen geen films meer met vrouwelijke hoofdpersonen hadden uitgebracht. De grote studio’s zetten in de VS per jaar zo’n 150 films in de markt. Niet verrassend dus dat er momenteel weer een discussie gaande is: waarom blijft Hollywood toch zo’n mannenbastion?

The Heat is in dat licht een interessante casus. In de eerste plaats is de film gewoon een lekkere, vet aangezette politiekomedie waarin twee vrouwen nu eens alles doen wat meestal aan mannelijke agenten is voorbehouden: vloeken, contactgestoord zijn, kruiskrabben, hun werk voor alles laten gaan.

De regie was in handen van Paul Feig die zoiets ook al eens eerder deed met Bridesmaids, namelijk laten zien dat vrouwen ook dronken kunnen worden en kotsen. Dat werkte zowel bevrijdend als rolbevestigend. Met de komische talenten van buddy’s-tegen-wil-en-dank Sandra Bullock (als stijve FBI-agente) en Melissa McCarthy (als ongeleid projectiel) komt dat ook in deze film wel goed. Vanaf het Fight the Power tijdens de openingscredits vraag je je echter af of Feig ook nog iets anders wilde dan de politiefilm van de jaren zeventig in hedendaagse travestie brengen.

Het blijft, dat moet gezegd, een nogal macho genre, de politiefilm, ook als twee vrouwen de hoofdrol hebben, en ook al zullen alle verwijzingen misschien niet per se door de doelgroep van de film, namelijk vrouwen, worden herkend.