Superman doet het digitaal ook prima

Medewerker media

De Amerikaanse uitgeverijen van superheldenstrips lijken te zijn beloond voor hun digitale strategie, die nog geen twee jaar geleden is ingezet. Digitaliseren van de avonturen van helden als Batman en Spider-Man is niet schadelijk voor de verkoop van papieren comics. Dat blijkt uit cijfers die marktanalist ICv2 deze maand publiceerde.

Het was een kleine revolutie in de wereld van de comics, toen uitgeverij DC Comics (bekend van Superman en Batman) besloot vanaf september 2011 alle vervolgseries op dezelfde dag digitaal te verkopen als in de winkel. Uitgeverijen verkopen die digitale comics via hun eigen apps en sites en in virtuele stripwinkels.

Tot twee jaar geleden verschenen de digitale comics soms maanden nadat ze al in de echte winkel lagen, tot ongenoegen van de fans. Lezers willen niet maanden wachten om te weten of Captain America een zwaar gevecht heeft overleefd. Zeker niet als vrienden het al wel weten.

Piraterij was dan ook een groot probleem. De pagina’s van de nieuwste comics, die elke woensdag verschijnen, werden dezelfde dag nog gescand en online gezet. Die piraterij leek effect te hebben op de verkoop van papieren strips. De trend was dalend, ondanks de serie populaire superheldenfilms.

Begin 2010 leek DC Comics nog geen behoefte te hebben aan een digitale strategie; anderhalf jaar later ging het roer om. Het bedrijf voerde ‘day and date release’ in: de dag dat nieuwe delen in de winkel komen, zijn ze ook beschikbaar op tablets en via de site. De grootste concurrent Marvel (van Spider-Man en X-Men) heeft sinds vorig jaar ook ‘date release’.

Vorig jaar werd in Noord-Amerika voor 53 miljoen euro aan digitale comics verkocht, volgens ICv2. Dit is bijna een verdrievoudiging van het jaar daarvoor. Ook virtuele stripwinkel ComiXology meldde deze maand positieve cijfers. Hoewel uitgeverijen eigen apps hebben, zijn de comics ook te koop via de app van ComiXology. Sinds 2009 heeft het bedrijf 180 miljoen exemplaren verkocht, waarvan 80 miljoen in het laatste half jaar.

Belangrijker is dat ook de verkoop van papieren comics is gestegen. Daar werd in 2012 volgens ICv2 zeker 680 miljoen dollar (515 miljoen euro) mee verdiend. De digitale en papieren superhelden kunnen dus naast elkaar bestaan.