Redacties Metro en Spits samengevoegd

De redacties van de gratis dagbladen Metro en Spits worden vanaf 1 augustus samengevoegd. Dat heeft de hoofdredacteur van Metro, Robert van Brandwijk, gisteren laten weten.

Beide kranten zijn eigendom van de Telegraaf Media Groep (TMG). „We denken zo efficiënter te kunnen werken en de kranten meer van elkaar te onderscheiden. Zo tast de ene redactie niet meer in het duister over wat de andere gaat doen”, zegt Van Brandwijk. Hij wordt hoofdredacteur van de samengevoegde redactie.

De kranten moeten zich in de toekomst meer van elkaar onderscheiden. Spits zal zich richten op een jongere doelgroep dan Metro, en op entertainment en sport. „Spits is wat losser, vrolijker”, aldus Van Brandwijk. Metro moet zich richten op pijlers als nieuws, finance, gezin en mode. In de nieuwe situatie kan het voorkomen dat één sportredacteur naar een wedstrijd gaat, en voor de twee kranten twee verschillende stukken schrijft.

Metro werd in 2012 aangekocht door Herman van Campenhout, de inmiddels ontslagen topman van TMG. In maart zei Van Campenhout tegen deze krant niet te willen kiezen voor één van beide titels. „Wij hebben de visie allebei de bladen succesvol in leven te houden.” Van Brandwijk stelt dat dit nog steeds de bedoeling van TMG is. De oplage van Metro daalde in de afgelopen drie jaar met 20 procent, die van Spits met 30 procent.

Spits en Metro hadden ieder ongeveer 20 redacteuren. Door de eenwording van de redacties zijn drie personen boventallig geworden. Ook op chefs is er bezuinigd: in de oude situatie waren er tien chefs, dat worden er vier. „De andere zes gaan meer schrijven.”

Volgens Van Brandwijk verloopt de integratie van de redactie „vlekkeloos”. „Iedereen denkt heel uniek te zijn, maar uiteindelijk werken we toch hetzelfde.”