Column

Nieuwsgraffiti

De sportschool: dreunende trance, zoemende apparaten, kreunende mensen. Wezenloos staar je vanaf je crosstrainer naar het scherm aan de muur. Je kijkt reclame. Betaalbaar sporten, met kinderopvang. Gratis introducé in de groepsles. Nieuw opgietritueel in de Scandinavische sauna. Mariniers vervolgd om urineren over doden. Body balance in de grote zaal.

Ho! Wacht! Mariniers? Urineren? Doden?

Je kent het wel: narrowcasting, de epidemie die is opgerukt met het platte plasmascherm dat inmiddels aan elke lege muur hangt. In metro’s, stations, kantines, wachtkamers, winkels, overal duiken schermen op met lokale reclames en dienstmededelingen, als bewegend graffiti.

Die reclames zijn vervelend, ja. Flikkerende lichtbeelden leggen nu eenmaal beslag op je brein. Maar wat het meeste stoort, is dat nieuws tussendoor. Bijvoorbeeld doodserieus, wreed nieuws over mentaal ontwrichte militairen die lijken bezoedelen, pal naast de body balance-aankondiging.

De mevrouw achter de balie van de Wellness & Healthclub Newstyle in Utrecht neust door haar administratie. „Comensis, die doet die schermen.” De sportschool vult de ‘uitzending’ met eigen promotie en verkochte advertenties. Comensis levert de huisstijl en de speler. En die nieuwsberichten dus. Heel eenvoudig, zegt een medewerker, via een rss-feed van Nu.nl.

En zo zie je de willekeur ontstaan. Nu.nl betrekt de meeste berichten van persbureau ANP, dat zoveel mogelijk, zo divers mogelijk nieuws brengt. Het is niet het werk van ANP om een uitgebalanceerd nieuwsdieet aan te bieden, met context, duiding, hiërarchie. Dat is aan de afnemers.

Een afnemer als Nu.nl doet dat ook niet. Nu.nl rubriceert hooguit op ‘economie’ en ‘binnenland’, maar daar houdt zo’n rss-feed weer geen rekening mee. Die zet rijp en groen achter elkaar. En daarom lees je tussen de fitnessaankondigingen over terreur en verwaaide campings, lynchpartijen en societybaby’s, pedofielen en gadgets.

Het erge is: dat went. En dat wil ik niet. Ik weet niet wat het precies met ons doet, de meeste studies gaan over de hoeveelheid informatie die op ons afkomt. Maar het kan niet goed zijn. Ik wil dat ernstige woorden blijven raken, en nutteloze, frivole woorden niet.

Ik hoef geen reclamefilter op mijn scherm of, straks, op mijn Glass als ik in de sportschool sta. Op de crosstrainer kan ik een paar advertenties wel aan. Ik wil een nieuwsfilter.