Bestuurder ramptrein Spanje was aan het telefoneren

Foto AP / Lalo R. Villar

De machinist van de trein die vorige week in Spanje verongelukte was op het moment dat het ongeluk plaatsvond aan het telefoneren met iemand van spoorbedrijf Renfe. Dat blijkt uit de data van de twee “zwarte dozen”, melden de Spaanse onderzoekers. Ook was de machinist een document aan het bestuderen.

Het ongeluk in de buurt van Santiago de Compostela kostte aan 79 mensen het leven.

De trein reed met veel te hoge snelheid een scherpe bocht in en liep daardoor uit het spoor. Kort voor het ongeluk reed de trein nog 192 kilometer per uur. Pas ‘seconden voor de crash’ trok de machinist aan de rem, aldus de onderzoekers. Op het moment van het ongeluk reed de trein nog 153 kilometer per uur, terwijl op dat deel van het traject een maximumsnelheid gold van tachtig kilometer per uur.

De machinist, Francisco José Garzon Amo, wordt verdacht van dood door schuld. Maar niet voor iedereen in Spanje is Garzón de hoofddader. Althans: in ieder geval niet de enige, schreef onze correspondent Merijn de Waal deze week.

“Een deel van de publieke opinie vindt dat hij tot zondebok wordt gemaakt. Politici en betrokken autoriteiten zouden zijn rol uitvergroten om hun eigen falen te verbloemen. Ze zouden de rampen willen wijten aan een menselijke fout (‘roekeloos rijgedrag’) om gebreken aan veiligheidssystemen of spoor te verhullen. Om de politiek verantwoordelijken vrijuit te laten gaan en de miljardenbelangen van Spanje’s HSL-industrie te beschermen.”