Straks kun je ’m dragen

Binnenkort ligt 466/64 in de winkel, een Mandela-kledinglijn De kleding moet Mandela’s gedachtegoed overbrengen Een deel van de opbrengst gaat naar de Nelson Mandela Foundation

De eerste kledingstukken van de Europese collectie van 466/64, de kledinglijn geïnspireerd op Nelson Mandela. Foto Olivier Middendorp

Modejournalist

Eigenlijk was er een groot lanceringsfeest gepland, maar vanwege de gezondheid van Mandela is er toch maar voor een sobere ontmoeting met de pers gekozen. In een oude chocoladefabriek in Zaandam hangt de eerste Europese collectie van 466/64, het kledingmerk dat is vernoemd naar het gevangenisnummer van de Zuid-Afrikaanse oud-president Nelson Mandela op Robbeneiland.

Het merk bestaat al drie jaar in Zuid-Afrika. Nederlander Bram Medema haalde het naar Nederland en betrok creatief directeur Sidney Rhule (voorheen Tommy Hilfiger, WE en De Bijenkorf) erbij, die de kleding in samenwerking met het Zuid-Afrikaanse ontwerpteam aanpaste voor de Europese markt. Vanaf januari is 466/64, dat overigens dient te worden uitgesproken als four, double six, six, four, in Nederland te koop. Omliggende landen moeten zo snel mogelijk volgen.

Het doel is inkomsten te genereren voor de Nelson Mandela Foundation, waar 7 procent van de opbrengst naartoe gaat. Van de eerste drie collecties die in Zuid-Afrika werden verkocht zijn onlangs al drie bibliotheken geopend.

T-shirt van Robbeneiland

De kleding moet Mandela’s gedachtegoed overbrengen zonder dat het „zwaar of Che Guevara-achtig wordt”, zegt Chris Vogelpoel, de Zuid-Afrikaanse hoofdontwerper. Dus geen T-shirts met Mandela’s hoofd erop – daar heeft het merk ook geen toestemming voor gekregen van de Nelson Mandela Foundation, die zijn beeltenis niet wil vercommercialiseren. Maar wel een hoop referenties: in de mannenlijn komt de blauwe shwe shwe-print die Mandela zelf vaak draagt veelvuldig terug, op de knoopjes staat zijn handafdruk en op een T-shirt is een foto van Robbeneiland afgedrukt.

Bij de vrouwencollectie zijn de verwijzingen subtieler, zo zijn de prints minder herkenbare afgeleiden van Afrikaanse motiefjes. Het zijn behoorlijk modieuze, kwalitatief hoogwaardige kleren; alle stoffen komen uit Europa, de productie wordt in Portugal gedaan. De prijzen variëren van 35 euro voor een T-shirt tot 220 euro voor een lange, zijden jurk.

Realityserie

Maar 466/64 is niet het enige aan Mandela gerelateerde modemerk. In 2010 richtten een aantal van zijn kleinkinderen nog The Long Walk to Freedom Brand op, vernoemd naar Mandela’s biografie. Dat wekt vragen op: is het niet vreemd dat zij het merk dat vanuit de organisatie van hun opa komt beconcurreren? Bram Medema van 466/64 ziet het niet als concurrentie. „Zij verkopen T-shirts met zijn beeltenis, wij maken echt modieuze items”. De Nelson Mandela Foundation opereert los van de familie, en liet al eerder weten dat de familie vrij is de naam te gebruiken. „Het is immers hun achternaam.”

Dat doen ze dan ook gretig. Volgens de Zuid-Afrikaanse krant Beeld zijn Mandela’s familieleden (en dat zijn er nogal wat: drie levende kinderen, zeventien kleinkinderen en veertien achterkleinkinderen) actief in meer dan 110 bedrijven die geld verdienen aan zijn naam. Zijn oudste dochter Makaziwe en kleindochter Tukwini begonnen eerder dit jaar nog een wijnmerk genaamd ‘House of Mandela’. Kleindochters Zaziwe en Swati Dlamini hebben een eigen realityserie Being Mandela op de Zuid-Afrikaanse tv. Mandela mag dan nog in leven zijn, de strijd om zijn nalatenschap is al in volle gang.