Grootste reclamebureau na fusie naar Nederland

Het Franse reclamebureau Publicis en zijn Amerikaanse concurrent Omnicom willen fuseren tot het grootste reclameconcern in de wereld. Ze vestigen hun hoofdkantoor in Nederland.

Gisteren ontvouwden de bestuursvoorzitters Maurice Lévy van Publicis en John Wren van Omnicom in Parijs hun plannen om eind dit jaar of uiterlijk begin volgend jaar de twee ondernemingen te versmelten.

Het nieuwe bedrijf heeft 130.000 mensen in dienst en had in 2012 een gezamenlijke omzet van 17,7 miljard euro, en passeert daarmee het Britse WPP, de huidige marktleider.

De keuze voor Nederland zou geen fiscale achtergrond hebben, verklaarden de topmannen na kritische vragen van de Franse pers. Volgens Lévy is gekozen voor een „neutrale plaats” om niet de indruk te wekken dat een van de twee bedrijven de ander overneemt. De Nederlandse advocatenkantoren NautaDutilh (Publicis) en De Brauw Blackstone Westbroek (Omnicom) zijn bij de fusiebesprekingen betrokken.

Het nieuwe bedrijf zal vanuit Parijs en New York geleid blijven. Publicis (onder andere eigenaar van de bureaus Saatchi & Saatchi en Leo Burnett, had in 2012 met 6,6 miljard euro een veel lagere omzet dan de ruim 11 miljard van Omnicom, eigenaar van onder andere BBDO en TBWA. Maar het nieuwe bedrijf moet een „fusie van gelijken” worden, zeiden de topmannen. De aandelen zullen zowel in Parijs als in New York verhandeld worden en de eerste dertig maanden blijven Lévy (71) en Wren (59) aan als co-topmannen. Daarna gaat Lévy met pensioen.

De fusie zou een besparing opleveren van 390 miljoen euro en het bedrijf beter positioneren tegenover digitale concurrentie van vooral Google en Facebook, die de reclamewereld op zijn kop hebben gezet.

Door conflicterende klanten, zoals Coca-Cola van Publicis en Pepsi Cola van Omnicom, verwachten analisten verschuivingen in de portefeuilles van bureaus. De deal moet in 41 landen goedgekeurd worden .