Verleiding van Facebook betaalt uit op mobiel...

Begonnen als een ordinaire studentengrap. Daarna lang het meest veelbelovende techbedrijf ter wereld. Facebook. Het selectiespeeltje voor het illegaal gehackte smoelenboek van de prestigieuze universteit Harvard – welke studente is het meest aantrekkelijk? – bleek de basis voor het populairste sociale netwerk ter wereld. Dat gluren naar anderen doen 699 miljoen gebruikers inmiddels op dagelijkse basis. Maar wel steeds vaker via hun mobiele telefoon, waarop het door de beperkte ruimte lastig adverteren is. Het was de reden dat Facebook, bij de langverwachte beursgang vorig jaar nog goed voor een recordbedrag van 112 miljard dollar, even uit de gratie van beleggers was. Maar de 29-jarige topman en oprichter Marc Zuckerberg was deze week terug als beurstroetelkind. Hij wist het afgelopen kwartaal een stijging van de advertentie-inkomsten op smartphones te realiseren van 31 naar 41 procent van de omzet. De beloning van beleggers was er naar: het aandeel Facebook steeg met 17 procent.