Hoe moet hier het licht aan?

Soms word je gek van de hightech, schrijft in deel 4 van een serie over hoteltrends.

De hele dag per polsband in contact met Facebook in het Ushuaïa Beach Hotel op Ibiza.

Bent u ook zo iemand die op reis het thuisfront jaloers maakt door voortdurend foto’s te twitteren van de mooie hotelkamer, het tropische zwembad of de cocktail in de bar? Dat is zó 2012.

Een beetje hotel dat met z’n tijd meegaat (zoals het Ushuaïa Beach Hotel op Ibiza) geeft de gast bij het inchecken een elektromagnetisch polsbandje, om via RFID (Radio Frequency Identification Technology) en overal opgestelde sensoren non-stop in contact te staan met Facebook. Dus even met het bandje langs een sensor („Don’t forget to make your friends jealous” staat erop geschreven) en hup, daar vliegt de boodschap al naar de achterblijvers in de Hollandse regen.

De nieuwste technologieën. Je wordt er gek van. Hotels buitelen over elkaar heen om het nieuwste van het nieuwste te bieden. Biometrische kamersleutels (via vingerafdruk), sensoren in plaats van lichtknopjes (Aria Resort Las Vegas, Kube in Parijs), televisies waarop je tegelijk met vrienden thuis dezelfde film kunt zien (maar krijg dat kreng maar eens aan de praat) en overal iPads, naast je bed, naast het bad, hangend aan de muur naast de wc, iPads om alles mee te doen, van inchecken (CitizenM hotels) tot het licht uitdoen (lukt nooit).

De eerbiedwaardige Sir John Richardson – biograaf van Picasso – ontving een journalist van de Financial Times op zijn suite in het hightech Corinthia hotel in Londen. In het donker en zonder ontbijt. Hij krijgt het licht niet aan en weet niet hoe de telefoon werkt. Ook de journalist lukt het niet. „It’s grotesque! I hate this hotel!”