... blote basten bij Abercrombie zijn uitgewerkt

Het was lang dé aantrekkingskracht van het Amerikaanse merkt Abercrombie and Fitch. Niet de weinig bijzondere kledinglijn, maar de schaarsgeklede personeelsleden moesten klanten de winkel inlokken. Die formule lijkt in Amerika al uitgewerkt: de verkopen daalden er het eerste kwartaal met 17 procent. De hoop is nu op Europa en Azië gevestigd. De winkelketen opende onlangs nog met veel uiterlijk vertoon haar eerste winkel in Nederland, maar kwam deze week in Frankrijk onder vuur te liggen. De antidiscriminatieorganisatie Le Defenseur des Droits in Parijs meent dat Abercrombie zich met zijn wervingsbeleid schuldig maakt aan discriminatie en is een onderzoek begonnen. De slechte cijfers weerhouden topman Mike Jeffries niet van controversiële uitspraken. Hij zorgde in 2006 al eens voor ophef toen hij stelde mooie mensen aan te nemen omdat hij ‘mooie mensen als klant’ wil. Dit voorjaar voegde hij er aan toe dat veel mensen niet in zijn kleding passen. „Letterlijk en figuurlijk.”